Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY142 | TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | 2 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hücreyi oluşturan yapıların fonksiyonları , genetik materyal ve ilgili hastalıklara ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hücre yapısı, genetik materyal, transkripsiyon, translasyon, hücre döngüsü, polimorfizm, mutasyon, kalıtsal hastalıklar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Moleküler yapı ile biyolojik fonksiyonu ilişkilendirir |
Hücresel hastalıkların genetik kökenlerini tartışır. |
Canlı organizmalarda bulunan başlıca moleküler yapıların biyolojik önemini örneklendirir. |
Hücrenin organellerini açıklar. |
Mutasyon kavramlarını açıklar. |
Genetiğin temel kavramlarını açıklar. |
Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlarını ilişkilendirir. |
Hücreyi oluşturan molekül yapılarını işlevleriyle açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Hücre Organelleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Hücrenin Kimyasal Yapısı | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Hücre Membran Yapısı ve Özelleşmeleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Hücre Bölünmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Hücre Döngüsü Kontrolü | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Kromatin ve Kromozomun Yapısı | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Transkripsiyon | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Translasyon | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Kalıtım - Mendel | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Kalıtım - Non Mendelyan | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Kromozom Anomalileri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | DNA Tamir Mekanizmaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Doğum Öncesi Tanı Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Genetik Danışma | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Nussbaum, LR. (2005). Tıbbi Genetik. İstanbul: Güneş Tıp Kitapevi |
Başaran, A. (2010). Tıbbi Biyoloji. İstanbul: Pelikan Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
0 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
0 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
0 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 79 |
Genel Toplam | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |