TR EN

TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY342 TOPLU BESLENME SİSTEMLERİ II 6 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Toplu beslenme sistemlerinde besinleri hazırlama ve pişirme yöntemleri, servis yönetimi, atık yönetimi, maliyet kontrolü, iş sağlığı ve güvenliği, besin güvenliği, hijyen ve kalite yönetim sistemlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Besinleri hazırlama ve pişirme ilkeleri, temel pişirme teknikleri, pişirme ile meydana gelen değişiklikler, yiyecek üretim sistemleri, servis temel ilkeleri ve yönetimi, gıda atık ve artık yönetimi, maliyet kontrolü, iş sağlığı ve güvenliği, besin güvenliği ve hijyen, kalite yönetim sistemleri (HACCP, ISO22000), besin kaynaklı mikrobiyal hastalıklar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Besinleri hazırlama ve pişirme yöntemlerini tanımlar.
Yiyecek üretim sistemlerini analiz eder ve uygun üretim yöntemlerini seçer.
Servis temel ilkelerini açıklar ve hizmet kalitesini iyileştirmek için değişiklikler yapar.
Gıda atık ve artık yönetimi ve atıkların azaltılmasına yönelik stratejiler uygular
Maliyet kontrolüne dayalı etkin maliyet stratejileri önerir.
Toplu Beslenme Sistemlerinde iş sağlığı ve güvenliğini açıklar.
Besin güvenliği ve hijyen ilkelerini ana hatlarıyla belirtir.
Hijyen kurallarını uygular ve besin güvenliği süreçlerini düzenler.
Kalite yönetim sistemlerini tanımlar ve kalite yönetim sistemlerini karşılaştırır.
Besin kaynaklı mikrobiyal hastalıkları açıklar ve korunma yöntemlerini gösterir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Geniş Çapta Hazırlama ve Pişirme İlkeleri I Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
2 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Geniş Çapta Hazırlama ve Pişirme İlkeleri II Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
3 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Yiyecek Üretim Sistemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Servis Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Gıda Artık ve Atık Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
6 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Maliyet Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Toplu Beslenme Sistemlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Hijyen I Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
10 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Hijyen II Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma HACCP Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma ISO 22000, FSSC22000 Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
13 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Toplu Beslenme Yapan Kuruluşlarda Kullanılan Diğer Kalite Yönetim Sistemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
14 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Toplu Beslenme Yapan Kuruluşlarda Kullanılan Diğer Kalite Yönetim Sistemleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
15 Literatür Tarama, Bireysel Çalışma Besin kaynaklı mikrobiyal hastalıklar Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Beyhan, Y. (1993). Hızlı hazır yemek (fast-food) yemek sistemi. Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayınları (Yayın No: 6).
Baysal, A., & Kutluay, M. (2009). Yemek planlama kuralları ve yıllık yemek listeleri. Hatipoğlu Yayınevi.
Beyhan, Y. (2022). Toplu beslenme sistemlerinin yönetim ve organizasyonu. Nobel Tıp Kitabevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Asses general health problems related to nutrition.
0
2
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
4
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
5
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
5
2
Respond to clients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan client-specific nutritional treatments.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 2 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 99
Genel Toplam 99
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0