Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY344 | ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME TEDAVİSİ VE UYGULAMALARI II | 6 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bebek ve çocuklarda görülen akut ve kronik hastalıkların etiyolojisi, klinik belirtileri ve komplikasyonları ile bireysel, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkları dikkate alarak, hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama ve izlemeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Çocuklarda enteral ve parenteral beslenme, hastalıklara özgü formulaların ve ürünlerin özellikleri, onkolojik hastalıklarda, kemik iliği transplantasyonunda, enfeksiyon hastalıklarında, nörolojik hastalıklarda, doğuştan gelen protein, yağ, karbonhidrat metabolizması bozukluklarında, karaciğer ve pankreas hastalıklarında, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda, engelli çocuklarda, beslenme anemilerinde, yanık ve yaralanmalarda, besin alerjilerinde beslenme ilkeleri, sorunları ve önerileri belirtilen hastalıklarda enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplama ve gereksinimlere uygun diyet tedavisi planlama. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bebeklerin ve çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirerek diyet tedavisini hazırlar. |
Bebek ve çocukluk çağında görülen hastalıkların tedavisinde kullanılan güncel diyet tedavilerini önerir. |
Bebek ve çocukluk çağında görülen akut ve kronik hastalıkları tanımlayarak enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar. |
Besinlerin ve besin ögelerinin hastalıklardan korunmada,tanıda ve tedavide nasıl kullanılacağına dair çıkarım yapar. |
Çocuk ve bebeklerde enteral ve parenteral beslenme ilkelerini takip eder. |
İştahsız çocuk yönetiminde uygun beslenme stratejilerini uygular. |
Obezite ve metabolik sendromun nedenlerini tanımlar ve beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Çocuklarda Tip 1 ve Tip 2 Diyabete yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Böbrek hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Karaciğer ve pankreas hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Yeme bozukluklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Besin allerjilerine yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozuklukları olan çocuklarda beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Nörolojik hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
Diyet tedavisinde kullanılan özel ürünleri inceler ve karşılaştırır. |
Besin alımının saptanmasında kullanılan klinik ve biyokimyasal teknikleri izleyerek sonuçları analiz eder. |
Tedavide kullanılan ilaçları ve besin ilaç etkileşimlerini tahmin eder. |
Tıbbi beslenme tedavisini farklı beslenme alışkanlıklarına, kültürel altyapılara ve sosyoekonomik duruma göre farklılaştırır ve çoğaltır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | İştahsız Çocuk Yönetimi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Obezite | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Obezitede Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Metabolik Sendrom ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Tip 1 Diyabet ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocuklarda Tip 2 Diyabet ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Diyabet İle İlgili Vaka Örnekleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Böbrek Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Karaciğer ve Pankreas Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Yeme Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Besin Allerjilerinde Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuklarda Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Nörolojik Hastalıklarda Tıbbi Beslenme Tedavisi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Vaka Örnekleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaağaoğlu, N., & Şanlıer, N. (2019). Anne – çocuk beslenmesi (1. baskı). Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-1 (1. baskı). Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-2 (1. baskı). Hedef Yayıncılık. |
Şanlıer, N. (2019). Vakalarla öğreniyorum: Çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi-3 (1. baskı). Hedef Yayıncılık. |
Köksal, G., & Gökmen, H. (2000). Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi. |
Suskind, D., & Lenssen, P. (2014). Pediyatrik beslenme el kitabı. Nobel Tıp Kitabevi. |
Köksal, G. (2016). Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi (5. baskı). Hatiboğlu Yayıncılık. |
Gökçay, G., & Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve ergenlik döneminde beslenme. Saga Yayınları. |
Arlı, M., Şanlıer, N., Küçükkömürler, S., & Yaman, M. (2017). Anne ve çocuk beslenmesi. Pegem Akademi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
3 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
3 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
5 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
5 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 69 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |