Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BEY207 |
BESLENME BİYOKİMYASI I |
3 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ BABA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Hücre organelleri, metabolik entegrasyon, protein ve karbonhidrat metabolizmaları gibi beslenme biyokimyasının temel süreçleri ve bu süreçlerin biyolojik sistemlere etkilerine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Beslenme biyokimyası ve metabolizmaya giriş, hücre organelleri ve fonksiyonları, metabolik entegrasyon, protein metabolizması, nükleik asitlerin yapımı ve yıkımı, DNA, RNA, integrasyon. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Canlı organizamların kimyasal yapılarını ve yaşamları boyunca meydana gelen kimyasal olayları besin ögelerini ele alarak inceler. |
Canlılığın sürebilmesi için organizmada meydana gelen parçalanma ve sentez olaylarını makro besin ögelerini ele alarak açıklar. |
Biyolojik sistemlerde homeostatik mekanizmaları gösterir. |
Besin metabolizması ile ilgili biyokimyasal yolları tanımlar. |
Proteinler ve karbonhidratların metabolizmalarını, hücreler tarafından kullanılmalarını ve enerjiye dönüşüm yollarını açıklar. |
Hücrelerde üretilen enerjinin kullanımı ve makro besin ögelerinin entegrasyon basamaklarına yanıt verir. |
Metabolik yolların kontrol mekanizmalarını keşfeder. |
Edindiği bilgileri Beslenme ve Diyetetik alanında kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma |
Beslenme Biyokimyasına Giriş, Yaşamın Moleküler Anlamı |
Anlatım |
2 |
Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma |
Hücreler, Organeller, Biyolojik Zarlar ve Taşıma |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Biyomoleküller, Mediumlar ve Su |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Yolaklar, Hücresel ve Biyosinyal İletimi |
Anlatım, Gösteri |
5 |
Bireysel Araştırma |
Aminoasitlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri |
Anlatım, Soru-Cevap |
6 |
Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma |
Proteinlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri |
Anlatım |
7 |
Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma |
Proteinlerin Sindirim ve Emilimi, Kısa Sınav |
Anlatım, Gösteri |
8 |
Web Tabanlı Araştırma |
Aminoasitlerin Transaminasyon ve Deaminasyonu |
Anlatım, Soru-Cevap |
9 |
Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma |
Amino asit oksidasyonu, Üre Siklusu ve Protein Metabolizması Hastalıkları |
Anlatım, Bireysel Çalışma, Gösteri |
10 |
- |
ARA SINAV |
- |
11 |
Bireysel Araştırma |
Hem Sentezi ve Yıkımı |
Anlatım, Gösteri |
12 |
Bireysel Araştırma |
Biyolojik Aminler |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama |
Nükleik Asitlerin yapımı ve Yıkımı |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama |
DNA ve RNA metabolizması |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma |
Integrasyon |
Anlatım, Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Aksoy, M. (2020). Beslenme biyokimyası (6. baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. |
Brody, T. (1998). Nutritional biochemistry (2nd ed.). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-134836-6.X5000-8 |
Gürdöl, F. (2014). Mum ışığında yemek: Beslenmenin biyokimyası (1. baskı). Nobel Tıp Kitabevleri. |
Keskin, A., Aktaş Karaçelik, A., & diğerleri. (2022). Beslenme biyokimyası (H. B. Savaş, Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık. |
Konukoğlu, D. (2017). Temel ve klinik biyokimya: Sağlık hizmetleri fakültesi ve sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları için. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Yanar, K. (Ed.). (2024). Klinik beslenme biyokimyası. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
40 |
|
Optik(Test) Sınav |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
40 |
|
Optik(Test) Sınav |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
40 |
|
Optik(Test) Sınav |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
TOPLAM |
7 |
280 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, Beslenme ve Diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını belirler.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını, bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgi ve becerileri uygular.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yeterli düzeyde yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
2 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
53 |
0 |
97 |
|
Genel Toplam |
97 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|