| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| BEY148E | ORGANIC CHEMISTRY | 2 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Organik kimyanın temel prensipleri, organik bileşiklerin adlandırılması, yapısı ve özelliklerine ilişkin bilgi ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Organik kimyaya giriş, kimyasal bağlar, molekül orbitalin tanımı ve özellikleri ile doymuş hidrokarbonlar, alkoller, eterler, aldehitler, ketonlar, karboksilik asitler, esterler, aminler ve amidlerin adlanlarılması, yapısı ve özellikleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Organik kimyanın temel ilkelerini açıklar. |
| Organik kimyada temel kimyasal bağları açıklayarak moleküler orbital teorisi ile ilişkilendirir. |
| Organik bileşikleri içerdikleri temel fonksiyonlu gruba göre ayırır. |
| Organik bileşikleri adlandırırken uluslararası kabul görmüş kuralları uygular. |
| Organik kimyadaki izomeri türlerini açıklar. |
| Organik bileşiklerin yapısını formüle eder. |
| Bir organik bileşiğin aromatik olabilmesi için sahip olması gereken özellikleri açıklar. |
| Organik bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Tarama | Organik Kimyaya Giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Organik Kimyanın Temelleri, Kimyasal Bağlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Organik Kimyanın Temelleri, Molekül Orbital | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme, Bireysel Çalışma | Hidrokarbonlar-Alkanların Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
| 5 | Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Hidrokarbonlar-Alkenlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
| 6 | Web Tabanlı Görsel İnceleme | Hidrokarbonlar- Alkinlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Alkollerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
| 8 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Eterlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 9 | Bireysel Çalışma, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Aldehitlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Web Tabanlı Görsel İnceleme | Ketonların Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Karboksilli Asitlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
| 13 | Literatür Tarama | Esterlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
| 14 | Web Tabanlı Görsel İnceleme | Aminlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
| 15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Görsel İnceleme | Amitlerin Adlandırılması, Yapısı ve Özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Fessenden, R. J. (2001). Organik kimya. Güneş Tıp Kitabevi. |
| Hart, H., Craine, L., Hart, D. J., & Hadad, C. M. (2018). Organik kimya (12. bs., Y. Ayhan, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. |
| Küçükgüzel, G. (2017). Organik kimya: Eczacılık ve sağlık bilimleri öğrencileri için. İstanbul Tıp Kitabevi. |
| Solomons, G., & Fryhle, C. (2016). Organik kimya. Literatür Yayıncılık. |
| Yıldırır, Y. (2022). Organik kimya (Ciltli, 1093 s.). Palme Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
|
2 | |||||
| 2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini
kullanarak açıklar.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
|
5 | |||||
| 2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
4 | |||||
| 2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 | |||||
| 2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
| 3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
| 4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
| 5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 2 | 28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 1 | 7 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 37 | 0 | 51 |
| Genel Toplam | 51 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |