Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY145E | PRINCIPLES AND PRACTICES OF NUTRITION I | 1 | 6 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme ve sağlık ilişkisi, sürdürülebilir beslenme, karbonhidrat ve proteinlerin yapısı, sindirimi, metabolizması ve gereksinimleri ile hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerine ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Beslenmenin önemi ve sağlık ilişkisi, beslenmeye genel bakış, besin grupları ve öğelerinin önemi, laboratuvarda genel çalışma ilkeleri, sürdürülebilir beslenme ve atık yönetimi, karbonhidrat ve proteinlerin yapısı ve işlevleri, besin grupları (tahıl, et, yumurta,süt, kurubaklagil) ve laboratuvar uygulamaları, besinlerin endüstriyel kullanımı, kimyasal reaksiyonları, satın alma, depolama ve pişirme yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yeterli ve dengeli beslenme ile sağlık arasındaki ilişkiyi gösterir. |
Besin ögelerinin günlük tüketim miktarlarını gösterir ve önerilere göre karşılaştırır. |
Genel beslenme durumu, beslenme alışkanlıklarını ve diyet örüntüsünü ana hatlarıyla belirtir. |
Farklı yaş ve gruplarına göre beslenme önerileri düzenler. |
Menü planlama ilkelerini uygular ve uygun menüleri biçimlendirir. |
Hazırlama, pişirme ve ölçüm yöntemlerini sürdürülebilir beslenme ilkelerine bağlı kalarak manipüle eder. |
Karbonhidratların genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar. |
Proteinlerin genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar. |
Karbonhidratlar ve proteinlerin kaynaklarını gösterir ve gereksinimlerini hesaplar. |
Tahıllar, yumurta, süt, et ve kurubaklagillerin hazırlama ve pişirme tekniklerini takip eder ve oluşan kimyasal reaksiyonları açıklar. |
Vitamin ve mineral kaybını önleyecek hazırlama, pişirme ve ölçüm tekniklerini uygular ve takip eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Sağlık: Sağlık, Beslenme, Yeterli ve Dengeli Beslenme, Beslenme Rehberleri, Nüfus Araştırmaları, Beslenme/ Besin/ Besin Öğesi, Özel Durumlarda Beslenme | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Makro-Mikro Besin Öğeleri: Besin Grupları, Menü Planlama İlkeleri, 4 Yapraklı Yonca/ Besin Piramidleri/ Sağlıklı Tabak Modelleri, UYG: Lab. kuralları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Sürdürülebilirlik: Sürdürülebilir Beslenme, Atık Yönetimi UYG: Pişirme ve Ölçüm Yöntemleri | pAnlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratlar: Monosakkaritler-Disakkkaritler, Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratlar: Polisakkaritler, Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidratlar: Emilim, Sindirim, Glisemik İndeks/Yük, Gereksinim, Kaynakları | Uygulama |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Tahıllar: Yapısı, Çeşitleri, Gluten Kompleksi, Besin endüstrisinde. Kullanımı, Kimyasal Reaksiyonlar LAB: Tahıl | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Proteinler: Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri, Elzem a.a | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Proteinler: Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynakları UYG: Kalite değerlendirmesi (NPU) | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Yumurta: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Yumurta | Uygulama |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Et-Tavuk-Balık: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Et-Tavuk-Balık | Uygulama |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Süt: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Süt | Uygulama |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Kurubaklagil: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Kurubaklagil | Uygulama |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Alternatif Protein Kaynakları | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences. |
Molt, M. (2001). Food for fifty. Prentice Hall. |
Ozilgen, Z. S. (2019). Cooking as a chemical reaction: Culinary science with experiments. CRC Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 6 | 180 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
|
1 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini
kullanarak açıklar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
|
5 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
3 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
TOPLAM | 68 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |