TR EN

NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN CHILDHOOD DISEASES I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY343E NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN CHILDHOOD DISEASES I 5 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. AYÇA YILMAZ GEÇKİN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bebek ve çocuklarda görülen akut ve kronik hastalıkların etiyolojisi, klinik belirtileri ve komplikasyonları ile bireysel, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkları dikkate alarak, hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama ve izlemeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Tıbbi terminoloji, hastalıkların etiyolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri, büyümenin izlenmesi, klinikte vaka izlemi, çocuklarda enteral ve parenteral beslenme, prematüre bebeklerde tıbbi beslenme tedavisi, gastroenteritler, protein-enerji malnütrisyonu, enfeksiyon hastalıkları, karbonhidrat, protein ve yağ emilim ve metabolizma bozuklukları ve onkolojik hastalıklarda beslenme tedavisi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bebeklerin ve çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirerek hastalıkların tıbbi beslenme tedavisini düzenler.
Bebek ve çocukluk çağında görülen hastalıkların tedavisinde kullanılan güncel diyet tedavilerini önerir.
Bebek ve çocukluk çağında görülen akut ve kronik hastalıkları tanımlayarak enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar.
Besinlerin ve besin ögelerinin hastalıklardan korunmada, tanıda ve tedavide nasıl kullanılacağına dair çıkarım yapar.
Çocuk ve bebeklerde enteral ve parenteral beslenme ilkelerini takip eder.
Prematüre bebeklerin beslenme programını oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Akut ve kronik gastroenterit tedavisine yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Protein-Enerji Malnütrisyonu ve enfeksiyon hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Emilim bozukluklarının ve doğuştan metabolizma hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Onkolojik hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Diyet tedavisinde kullanılan özel ürünleri inceler ve karşılaştırır.
Besin alımının saptanmasında kullanılan klinik ve biyokimyasal teknikleri izleyerek sonuçları analiz eder.
Tıbbi beslenme tedavisini farklı beslenme alışkanlıklarına, kültürel altyapılara ve sosyoekonomik duruma göre farklılaştırır ve çoğaltır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Enteral Beslenme Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
3 vLiteratür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Parenteral Beslenme Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Prematüre Bebeklerde Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Gastroenteritler ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Protein-Enerji Malnütrisyonu (PEM) ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Enfeksiyon Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Karbonhidrat Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Protein Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Yağ Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Karbonhidrat Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Protein Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Yağ Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Onkolojik Hastalıklar ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Köksal, G., & Gökmen, H. (2000). Çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi.
Türkiye Diyetisyenler Derneği. (2017). Çocuk sağlığı ve hastalıklarında beslenme. Sonsöz Gazetecilik ve Matbaacılık Ltd. Şti.
Yardımcı, H. (2018). Bazı çocuk hastalıklarında beslenme tedavisi ve hastalıklara özgü tarifler. Hatiboğlu Yayınevi.
Selimoğlu, A. (2014). Sağlıkta ve hastalıkta çocuk beslenmesi. Ömür Matbaacılık.
Suskind, D., & Lenssen, P. (2014). Pediyatrik beslenme el kitabı. Nobel Tıp Kitabevi.
Bhatia, J., Bhutta, Z. A., Cooper, P., Makrides, M., Uauy, R., & Wang, W. (Eds.). (2015). Pediatric nutrition in practice.
Kleinman, R. E. (Ed.). (2019). Pediatric nutrition.
Szajewska, H., & Shamir, R. (Eds.). (2013). Evidence-based research in pediatric nutrition.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
5
2
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
5
2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
3
2
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
3
2
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
0
2
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
5
3
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
5
4
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
5
5
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 2 4
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 69 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0