TR EN

NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN CHILDHOOD DISEASES II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY344E NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN CHILDHOOD DISEASES II 6 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. DİLARA SERARSLAN YILMAZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Beslenme ile ilişkili çocuk hastalıkları, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, hastalıklara uygun beslenme tedavisi planlanmasına yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Çocuklarda enteral ve parenteral beslenme, hastalıklara özgü formulaların ve ürünlerin özellikleri, onkolojik hastalıklarda, kemik iliği transplantasyonunda, enfeksiyon hastalıklarında, nörolojik hastalıklarda, doğuştan gelen protein, yağ, karbonhidrat metabolizması bozukluklarında, karaciğer ve pankreas hastalıklarında, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda, engelli çocuklarda, beslenme anemilerinde, yanık ve yaralanmalarda, besin alerjilerinde beslenme ilkeleri, sorunları ve önerileri belirtilen hastalıklarda enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplama ve gereksinimlere uygun diyet tedavisi planlama.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çocuklarda enteral-parenteral beslenme uygulamalarını listeler.
Çocuklarda enteral-parenteral beslenme ve yöntemlerini tanımlar.
Vaka örnekleriyle beslenme durumunu değerlendirir.
Çocuk hastalıklarında beslenme ilkeleri ve önerilerini özetler.
Çocuk hastalıklarında beslenme sorunlarını yorumlar.
Çocuk hastalıklarında beslenme gereksinimlerini hesaplar.
Çocuk hastalıklarında beslenme gereksinimlerine uygun diyet tedavisi düzenler.
Hastalıklara özgü formulaların ve ürünlerin özelliklerini kullanım alanlarına göre sınıflandırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma İştahsız Çocuk Yönetimi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Obezite ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Obezite ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Metabolik Sendrom ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Tip 1 Diyabet ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocuklarda Tip 2 Diyabet ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Vaka Çözümleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Böbrek Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Karaciğer ve Pankreas Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Yeme Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Besin Alerjilerinde Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Nörolojik Hastalıklarda Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Vaka Çözümleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Vaka Çözümleri Sunum/Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Krause, M. V., & Mahan, L. K. (2021). Krause and Mahan's Food & the Nutrition Care Process. Elsevier.
Koletzko, B., Bhatia, J., Bhutta, Z. A., Cooper, P., Makrides, M., Uauy, R., & Wang, W. (Eds.). (2015). Pediatric nutrition in practice. Karger Medical and Scientific Publishers.
DiMeglio, L. A., Acerini, C. L., Codner, E., Craig, M. E., Hofer, S. E., Pillay, K., & Maahs, D. M. (2018). ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Glycemic control targets and glucose monitoring for children, adolescents, and young adults with diabetes.
Kiess, W., Wabitsch, M., Maffeis, C., & Sharma, A. M. (Eds.). (2015). Metabolic syndrome and obesity in childhood and adolescence. Karger Medical and Scientific Publishers.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
5
2
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
5
2
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini kullanarak açıklar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
3
2
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
3
2
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
0
2
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
5
3
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
5
4
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
5
5
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0