Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BEY348E |
NUTRITIONAL EPİDEMIOLOGY |
6 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. MÜNEVVER BAŞAK ONAT |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Beslenme epidemiyolojisi ve halk sağlığı sorunları, diyetisyenin politika planlamasındaki rolü, hastalık epidemiyolojisindeki araştırma yöntemleri ve çeşitli hastalıkların epidemiyolojisine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Epidemiyoloji, beslenme epidemiyolojisi, risk grupları, protein- enerji malnütrisyonu, emzirme politikaları, obezite, diyabet, kardiyovasküler hastalıklar, kanser, kemik hastalıkları, diş çürükleri, vitamin ve mineral yetersizlikleri epidemiyolojisi, dünyada ve ülkemizde uygulanan beslenme plan ve politikaları ve epidemiyolojik çalışmaların planlanması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Epidemiyoloji ve beslenme epidemiyolojisini tanımlar. |
Beslenme sorunları ve risk grupları açısından besin ve beslenme politikalarının önemini savunur. |
Beslenme epidemiyolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini açıklar ve uygular. |
Diyetisyenin halk sağlığının geliştirilmesindeki rolünü ve beslenme politikalarının planlanması ve yönetimindeki yerini açıklar. |
Protein enerji malnütrisyonunu ve epidemiyolojisini açıklar. |
Obeziteyi ve epidemiyolojisini inceler. |
Diyabet ve epidemiyolojisini ana hatlarıyla belirtir. |
Kardiyovasküler hastalıklar ve epidemiyolojisini tanımlar. |
Kanser ve epidemiyolojisini analiz eder. |
Kemik hastalıkları ve epidemiyolojisini ilişkilendirir. |
Diş çürükleri ve epidemiyolojisini açıklar. |
Vitamin ve mineral yetersizlikleri ve epidemiyolojisini açıklar. |
Dünyada ve Türkiye'de uygulanan beslenme politikalarını analiz eder ve bu politikaları halk sağlığı ile ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Web Tabanlı Araştırma |
Epidemiyoloji ve Beslenme Epidemiyolojisi |
Anlatım |
2 |
Literatür Taraması |
Beslenme Epidemiyolojisinde Araştırma Yöntemleri |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Taraması |
PEM ve Epidemiyoloji + Ödevlerin Duyurulması |
Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 |
Literatür Taraması |
Obezite ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Grup Araştırması |
Diyabet ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Taraması, Bireysel Araştırma |
Kardiyovasküler Hastalıklar ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Bireysel Araştırma |
Kanser ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel Araştırma |
Kemik Hastalıkları ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Soru-Cevap |
10 |
Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma |
Diş Çürükleri ve Epidemiyoloji + ÖDEV TESLİMİ |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma |
Suda Çözünen Vitamin Eksiklikleri ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Bireysel Çalışma |
12 |
Web Tabanlı Araştırma |
Yağda Çözünen Vitamin Eksiklikleri ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 |
Literatür Taraması, Bireysel Araştırma |
Makromineral Eksiklikleri ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Örnek Olay |
14 |
Literatür Taraması, Grup Araştırması |
Mikromineral Eksiklikleri ve Epidemiyoloji |
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 |
Bireysel Araştırma |
Büyük Ölçekli Beslenme Epidemiyolojisi Araştırmaları |
Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Gibson, R. S. (2005). Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press. |
Preedy, V. R., Watson, R. R., & Martin, C. R. (Eds.). (2010). Handbook of Behavior, Food, and Nutrition [Electronic book]. Springer. |
Raymond, J. L., & Morrow, K. (2023). Krause And Mahan’s Food & The Nutrition Care Process (16th ed.). Elsevier. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
40 |
|
Optik(Test) Sınav |
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Optik(Test) Sınav |
TOPLAM |
3 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini
kullanarak açıklar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
103 |
|
Genel Toplam |
103 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|