TR EN

İLETİŞİM-DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINA GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY143 İLETİŞİM-DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINA GİRİŞ 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MERYEM MERVE UÇAK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İletişim, dil ve konuşma bozukluklarının nedenleri ve klinik, eğitsel sınıflandırılması hakkında mesleğe giriş bilgisine ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: İletişim, dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel sınıflandırılması, nedenleri, dil ve konuşma bozukluklarında temel kavramlar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Meslek olarak odyolog ve dil ve konuşma terapisini tanımlar.
Odyolog ve dil ve konuşma terapistinin görev tanımını açıklar.
İletişim, dil ve konuşma süreçlerini ilşkilendirir.
İletişim, dil ve konuşma bozukluklarını klinik ve eğitsel açıdan kategorize eder.
Multidisipliner çalışmanın önemini açıklar.
Multidisipliner çalışmada diğer uzmanların rol ve görev sınırlarını açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama İletişim, Dil, Konuşma Temel Kavramlar Anlatım
2 Literatür tarama Konuşma Anatomisi Anlatım
3 Literatür tarama Konuşma Dili ve Çocukta Beyin Gelişimi Anlatım
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Dilin Bileşenleri Anlatım, Sunum
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Dil Edinim Kuramları Anlatım, Sunum
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Ses Bilgisi-Sesbilgisel Gelişim Evreleri Anlatım, Örnek Olay. Problem çözme.
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Çocukta Anlambilgisi/Edimbilgisi/Kullanımbilgisi Gelişimi Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Çocuklarda Yaşlara Göre Konuşma Gelişimi Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Dil ve Konuşma Gelişiminde Sorunlara Yol Açan Nedenler Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. İletişim, Dil-Konuşma Bozuklukları-1 Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. İletişim, Dil-Konuşma Bozuklukları-2 Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Video Üzerinden Vaka İncelemesi Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Ailelere Düşen Görevler Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Odyolog Ve Dil-Konuşma Terapistinin Görevleri Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay.
Korkmaz, B. (2004) Beyin ve Dil: Çocuklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları. İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
3
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 156
Genel Toplam 156
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0