TR EN

NÖROANATOMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY144 NÖROANATOMİ 2 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini ve fonksiyonlarını kavramaya ve bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliğine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Periferik sinir sisteminin temel özellikleri, innerve ettikleri kaslar ve patolojilerinin klinik özellikleri, medulla spinalis, beyin sapı, diensefalon ve telensefalonun makro anatomisi, fonksiyonları ve anatomisindeki klinik özellikler, otonom sinir sistemi anatomisinin klinik özellikleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sinir sisteminin genel yapısını açıklar.
Sinir sistemi terminolojisini açıklar.
Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin anatomik özelliklerini açıklar.
Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemine ait yapıların fonksiyonlarını gözden geçirir.
Duyu-algı-motor bütünleşme sürecini oluşturan yapıların etkileşimlerini açıklar.
Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri gözden geçirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Bireysel Araştırma Literatür Tarama MSS giriş, sinir sisteminin temel yapıları, beyin zarları, beyin omurilik sıvısı Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
2 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Medulla spinalis Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
3 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Medulla spinaliste inen-çıkan yollar Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
4 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Mesencephalon, Medulla oblongata (Bulbus) Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
5 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Pons ve Cerebellum Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
6 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Bazal ganglionlar Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
7 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Diensefalon Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Görme, İşitme yolları ve Vestibuler Sistem Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
10 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Otonom sinir sistemi Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Limbik sistem Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
12 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Telensefalon Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
13 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Kraniyal sinirler Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
14 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Spinal sinirler Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
15 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Merkezi sinir sisteminin damarları Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Fonksiyonel Nöroanatomi. Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Yayınları (2015).
Neurology and Neurosurgery İllustrated. Kenneth W. Lindsay, ian Bone, Robin Callander. Longman Group UK Limited (1986)
Temel Nöroanatomi. Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitabevi (2018).
Nöroanatomi. Douglas J. Gould, Çeviri Ed. Prof. Dr. Yasin Arifoğlu (2018).
Netter, F. İnsan Anatomisi Atlası. Cumhur, M. (Çeviri Ed.), İstanbul: Palme Yayıncılık (2021).
Nöroanatomi. Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Yayınları (2015).
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins (2009)
Her Yönüyle Nöroanatomi Prof. Dr. Yasin Arifoğlu, İstanbul Tıp Kitabevleri (2022)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0