| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| DKT205 | KOGNİTİF NÖROBİLİME GİRİŞ | 3 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EMRE GÜRLEK |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bilişsel bozukluklarla seyreden hastalıkların tanı ve değerlendirme yöntemlerine ait bilgi ve beceri kazanımı amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Kognitif nörobilim: disiplin alanı, tarihsel gelişimi, diğer disiplinlerle ilişkisi; sinir sisteminin organizasyonu, yetişkinlerde primer nörolojik iletişim, beyin mekanizmaları ile psikolojik, bilişsel işlevler arasındaki ilişkiler; mekân, dikkat, algı, bellek, emosyon, dil, karmaşık görsel algı, muhakeme ve soyutlama, matematik, planlama ve dizileme, yapılandırma, praksi, yüz tanıma ve obje tanıma ve yönetici işlevler; bilişsel gelişim ve üst biliş; sinir sisteminin bozulması ile ortaya çıkan hasarlar; beyin görüntüleme yöntem ve tekniklerinin tanıtımı (PET, FMRI, SPECT vb.); merkezi ve periferal sinir sistemindeki bozulmalardan kaynaklı DKT bozukluklarının özellikleri, değerlendirilmesi ve etiyolojisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Bilişsel fonksiyonların nöral temellerini tanımlar. |
| Beyin mekanizmaları ile psikolojik, bilişsel işlevler arasındaki ilişkileri gözden geçirir. |
| Sinir sisteminin bozulması ile ortaya çıkan hasarları açıklar. |
| Merkezi ve periferal sinir sistemindeki bozulmalardan kaynaklı DKT bozukluklarının özelliklerini özetler. |
| Öğrenci, kognitif nörobilim disiplininin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve diğer bilim alanlarıyla ilişkisini tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Kognitif Sinirbilime Giriş | Anlatım, Tartışma |
| 2 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Kognitif Nörobilimde Laboratuvar Yöntemleri I | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 3 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Kognitif Nörobilimde Laboratuvar Yöntemleri I | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 4 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Temel Kognitif Nörofizyopatoloji | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 5 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Nöroplastisite | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 6 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Gelişimsel Nörolojik Bozukluklar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 7 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İnme, Vasküler ve Nörodejeneratif Demanslar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 8 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | MS ve Epilepsi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 9 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Kafa Travmaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Beyin Bağlantıları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 12 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Nöromodülasyona Giriş | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 13 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Nöromodülasyon Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 14 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Kognitif Sinirbilimde Görüntüleme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 15 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Genel Tekrar | Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Hosseini, S. (Ed). (2018). Cognitive and Computational Neuroscience - Principles, Algorithms and Applications. IntechOpen. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 7 | 280 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
5 | |||||
| 2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 4 | 56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 41 | 0 | 152 |
| Genel Toplam | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |