TR EN

UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT207 UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ 3 2 2 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEDA KETEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; genel olarak davranışçı yaklaşımı temel alan uygulamalı davranış analizi ve uygulamalı davranış analizi kapsamında kullanılan davranış değiştirme teknikleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırmayı hedeflemektedir. Öğrenciye uygulamalı davranış analizi teknikleri (davranışların tanımlanması, değerlendirilmesi, istendik davranışların artırılması, istenmeyen davranışların azaltılması teknikleri) konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; Uygulamalı davranış analizi kavramı, özellikleri ve ilkeleri; davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleme ve verileri grafiklendirme; davranışsal amaç yazımı; davranışları ölçme yöntemlerini betimleme; davranışlara ilişkin grafikleri okuma; etkili pekiştireç belirleme teknikleri; potansiyel pekiştirme listesi hazırlama; uygun davranışları artırma yöntemlerini betimleme; uygun olmayan davranışların önlenmesine ilişkin yöntemleri betimleme; uygun olmayan davranışların azaltılmasında kullanılan diğer yöntemleri betimleme; davranış değiştirme planı konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini açıklar.
Davranış ölçme veya davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini betimleme ve verileri tasarlar.
Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri nitelendirir.
Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri nitelendirir.
Davranış değiştirmeyi planlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Davranışçı Yaklaşım, Tepkisel ve Edimsel Koşullama Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uygulamalı Davranış Analizi: Tanım , özellikler, kavramlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hedef Davranışların Belirlenmesi ve Tanımlanması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hedef Davranışları Ölçme, Anekdot ve ABC Kaydı, Kalıcı Ürün Kaydı, Olay Kaydı ve Kontrollü Olay Kaydı, Kontrol Listeleri, Süre Kaydı ve Bekleme Süresi Kaydı Bu Kayıt Türlerinde Gözlemciler Arası Güvenirlik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hedef Davranışları Ölçme, Anekdot ve ABC Kaydı, Kalıcı Ürün Kaydı, Olay Kaydı ve Kontrollü Olay Kaydı, Kontrol Listeleri, Süre Kaydı ve Bekleme Süresi Kaydı Bu Kayıt Türlerinde Gözlemciler Arası Güvenirlik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Zaman Aralığı Kaydı, Anlık Zaman Örneklemi ile Kayıt Bu Kayıt Türlerinde Gözlemciler Arası Güvenirlik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Kaydedilen Davranışlara İlişkin Verilerin Grafiklere İşlenmesi ve Yorumlanması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uygun Davranışları Artırma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Sembol Pekiştirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uyaran Kontrolü, Davranış Öncesi Uyaranlar, Uyaran Genellemesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Uygun Olmayan Davranışların Azaltılması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Davranışların Azaltılmasında Etik Problemler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Hazırlanan Davranış Değiştirme Planlarının Sunumu ve Tartışılması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel Tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Erbaş, D., Özkan, Ş. (Ed). (2019). Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Pegem Akademi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
2
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 14 4 56
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 3 2 6
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0