| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| DKT208 | DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE KLİNİK DEĞERLENDİRME | 4 | 5 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders ile; Öğrencilerin dil ve konuşma bozukluklarına karşı etkin ve doğru bir yaklaşım göstermelerini ve terapi prensiplerini kazanmalarını amaçlamaktadır. |
| İçerik: | Konuşma mekanizmasının normal biyolojik ve nörolojik bileşenleri, Dil-Konuşma değerlendirmesiyle ilgili danışmanlık, Dil ve konuşma bozukluklarının etiyolojisi ve özellikleri, Dil-Artikülasyon-Akıcılık-Rezonans, İletişimin bilişsel ve sosyal yönleri, Nörolojik bozukluklar ve yutma bozuklukları için uygun formal ve informal değerlendirme yöntemleri, Terapiye başlama ve sonlandırma konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Konuşma mekanizmasının normal biyolojik ve nörolojik bileşenlerini ve bir ayırıcı tanı yapmak için dil ve konuşma özelliklerini açıklar. |
| Değerlendirmeyle ilgili kültürel, önleme ve danışmalık konularını açıklar. |
| Değerlendirmeyle ilgili kültürel, önleme ve danışmalık konularını anlatır. |
| Dil ve konuşma bozukluklarının etiyolojisini ve özelliklerini açıklar. |
| Dil, artikülasyon, akıcılık, rezonans, iletişimin bilişsel ve sosyal yönleri, nörolojik ve yutma bozuklukları için uygun formal ve informal değerlendirme ölçümlerini/prosedürlerini anlatır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirmenin Amacı, Temel İlkeler ve Yaklaşımlar | Anlatım, Tartışma |
| 2 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Gelişimsel Dil Bozukluklarında Değerlendirme | Anlatım, Tartışma |
| 3 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Gelişimsel Dil Bozukluklarında Değerlendirme Esasları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 4 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirmesi | Anlatım, Tartışma |
| 5 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirmesi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 6 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Ses Bozuklukları Değerlendirmesi | Anlatım, Tartışma |
| 7 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Ses Bozuklukları Değerlendirmesi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 8 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Akıcı Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 9 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Edinilmiş Dil Bozukluklarında Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Motor Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 12 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Rezonans Bozuklukları Değerlendirmesi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 13 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Yutma Bozukluklarında Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
| 14 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Değerlendirme Bilgilerinin Raporlaştırılması | Anlatım, Tartışma |
| 15 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Değerlendirme Bilgilerinin Raporlaştırılması | Anlatım, Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Akın Şenkal, Ö., & Çiyliltepe, M. M. (2023). Tüm Yönleriyle Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme (1. Basım). Akademisyen Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
3 | |||||
| 2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 5 | 70 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 3 | 3 | 9 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 4 | 16 |
| Laboratuvar | 5 | 5 | 25 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 5 | 5 | 25 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 36 | 0 | 152 |
| Genel Toplam | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |