TR EN

DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE KLİNİK DEĞERLENDİRME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT208 DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE KLİNİK DEĞERLENDİRME 4 5 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Öğrencilerin dil ve konuşma bozukluklarına karşı etkin ve doğru bir yaklaşım göstermelerini ve terapi prensiplerini kazanmalarını amaçlamaktadır.
İçerik: Konuşma mekanizmasının normal biyolojik ve nörolojik bileşenleri, Dil-Konuşma değerlendirmesiyle ilgili danışmanlık, Dil ve konuşma bozukluklarının etiyolojisi ve özellikleri, Dil-Artikülasyon-Akıcılık-Rezonans, İletişimin bilişsel ve sosyal yönleri, Nörolojik bozukluklar ve yutma bozuklukları için uygun formal ve informal değerlendirme yöntemleri, Terapiye başlama ve sonlandırma konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Konuşma mekanizmasının normal biyolojik ve nörolojik bileşenlerini ve bir ayırıcı tanı yapmak için dil ve konuşma özelliklerini açıklar.
Değerlendirmeyle ilgili kültürel, önleme ve danışmalık konularını açıklar.
Değerlendirmeyle ilgili kültürel, önleme ve danışmalık konularını anlatır.
Dil ve konuşma bozukluklarının etiyolojisini ve özelliklerini açıklar.
Dil, artikülasyon, akıcılık, rezonans, iletişimin bilişsel ve sosyal yönleri, nörolojik ve yutma bozuklukları için uygun formal ve informal değerlendirme ölçümlerini/prosedürlerini anlatır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirmenin Amacı, Temel İlkeler ve Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gelişimsel Dil Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gelişimsel Dil Bozukluklarında Değerlendirme Esasları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Ses Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Ses Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akıcı Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Edinilmiş Dil Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Motor Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Rezonans Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Yutma Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Değerlendirme Bilgilerinin Raporlaştırılması Anlatım, Tartışma
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Değerlendirme Bilgilerinin Raporlaştırılması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Akın Şenkal, Ö., & Çiyliltepe, M. M. (2023). Tüm Yönleriyle Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme (1. Basım). Akademisyen Kitabevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
3
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 3 3 9
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 5 5 25
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 5 5 25
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0