TR EN

ERGOTERAPİYE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY141 ERGOTERAPİYE GİRİŞ 1 5 4 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi BEYZA ASLI BİLSEL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere ergoterapinin tarihçesini, felsefesini ve temel kavramlarını öğretmek; klinik muhakeme ve okupasyonel profil oluşturma becerilerini kazandırmak ve farklı uygulama modellerini analiz ederek kapsamlı müdahale planları tasarlayabilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler ayrıca yaşam boyu ve önleyici yaklaşımları değerlendirerek ergoterapistin toplumsal sağlık bağlamındaki rolünü eleştirel şekilde tartışabilir.
İçerik: Ders, ergoterapinin tarihçesi, felsefesi ve meslekleşme süreci ile başlar. Klinik muhakeme ve okupasyonel profil oluşturma süreçleri öğretilir. Farklı uygulama modelleri ve referans çerçeveleri vaka örnekleriyle incelenir. Pediatri, geriatri, nöroloji ve psikiyatri alanlarındaki uygulamalar üzerinden müdahale planları tasarlanır ve yaşam boyu ergoterapi ile önleyici yaklaşımlar tartışılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ergoterapinin tarihçesini, meslekleşme sürecini ve ergoterapistlik mesleğinin temel özelliklerini tanımlar
Ergoterapi felsefesi ve değerlerini açıklayarak mesleğin etik ve profesyonel temellerini yorumlar.
Klinik muhakeme süreçlerini kullanarak bir danışan için okupasyonel profil oluşturur ve temel müdahale planı hazırlar.
Farklı ergoterapi uygulama modelleri ve referans çerçevelerini karşılaştırarak hangi modelin hangi vaka veya alana uygun olduğunu belirler.
Pediatri, geriatri, nöroloji ve psikiyatri alanlarındaki vaka örneklerini birleştirerek kapsamlı bir ergoterapi müdahale planı tasarlar.
Yaşam boyu ergoterapi ve önleyici yaklaşımları değerlendirerek toplumsal sağlık bağlamında ergoterapistin rolünü eleştirel bir şekilde tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma Ergoterapiye Giriş ve Temel Kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
2 Literatür Tarama Ergoterapinin Tarihçesi ve Ergoterapistlik Mesleği Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Grup Araştırması Ergoterapi Felsefesi ve Değerleri Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama, Grup Araştırması Ergoterapi Kapsamı, Süreci ve Okupasyonlar Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması Klinik Muhakeme ve Okupasyonel Profil Oluşturma Anlatım, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması Ergoterapi Uygulama Modelleri ve Referans Çerçeveleri Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması Pediatri ve Geriatride Ergoterapi Uygulama Alanları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması Nöroloji ve Psikiyatride Ergoterapi Uygulama Alanları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
9 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması Sağlığı Geliştirmede Ergoterapi Anlatım, Örnek Olay
10 - ARA SINAV -
11 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması Yaşam Boyu Ergoterapi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplum Sağlığında Ergoterapistlerin Önleyici Rolü - Uygulama Sınavı Anlatım, Örnek Olay, Uygulama
13 Literatür Tarama Ergoterapide Terapötik Öğretim Süreci ve Danışan–Terapist İlişkisi Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap
14 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Ergoterapide Yardımcı Teknolojinin Kullanımı Anlatım, Örnek Olay
15 Literatür Tarama İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Akı, E., & Özkan, E. (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi. Ankara İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RC 930 .E746 2020.
Bumin G. & Akyürek G. (2021). Koruyucu Ergoterapi ve Çevresel Düzenlemeler. Hipokrat Kitapevi, Ankara İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RM 735.4 .K67 2021.
Kayıhan H. (2021). Sağlık ve İyi Olmanın Geliştirilmesinde Ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul. İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RM 930 .K39 2021.
Şahin, S., Köse, B., & Temizkan, E. (Eds.). (2023). Ergoterapide Değerlendirmeler. Hipokrat Yayınevi, Ankara İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RC 489 .E74 2023.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 30 Optik(Test) Sınav
Ödev Değerlendirme 1 10
Uygulama-Lab 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Optik(Test) Sınav
TOPLAM 4 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
4
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
4
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
4
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
4
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0