Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETY141 | ERGOTERAPİYE GİRİŞ | 1 | 5 | 4 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF ÖNDER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BEYZA ASLI BİLSEL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere ergoterapinin tarihçesini, felsefesini ve temel kavramlarını öğretmek; klinik muhakeme ve okupasyonel profil oluşturma becerilerini kazandırmak ve farklı uygulama modellerini analiz ederek kapsamlı müdahale planları tasarlayabilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler ayrıca yaşam boyu ve önleyici yaklaşımları değerlendirerek ergoterapistin toplumsal sağlık bağlamındaki rolünü eleştirel şekilde tartışabilir. |
İçerik: | Ders, ergoterapinin tarihçesi, felsefesi ve meslekleşme süreci ile başlar. Klinik muhakeme ve okupasyonel profil oluşturma süreçleri öğretilir. Farklı uygulama modelleri ve referans çerçeveleri vaka örnekleriyle incelenir. Pediatri, geriatri, nöroloji ve psikiyatri alanlarındaki uygulamalar üzerinden müdahale planları tasarlanır ve yaşam boyu ergoterapi ile önleyici yaklaşımlar tartışılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ergoterapinin tarihçesini, meslekleşme sürecini ve ergoterapistlik mesleğinin temel özelliklerini tanımlar |
Ergoterapi felsefesi ve değerlerini açıklayarak mesleğin etik ve profesyonel temellerini yorumlar. |
Klinik muhakeme süreçlerini kullanarak bir danışan için okupasyonel profil oluşturur ve temel müdahale planı hazırlar. |
Farklı ergoterapi uygulama modelleri ve referans çerçevelerini karşılaştırarak hangi modelin hangi vaka veya alana uygun olduğunu belirler. |
Pediatri, geriatri, nöroloji ve psikiyatri alanlarındaki vaka örneklerini birleştirerek kapsamlı bir ergoterapi müdahale planı tasarlar. |
Yaşam boyu ergoterapi ve önleyici yaklaşımları değerlendirerek toplumsal sağlık bağlamında ergoterapistin rolünü eleştirel bir şekilde tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Ergoterapiye Giriş ve Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama | Ergoterapinin Tarihçesi ve Ergoterapistlik Mesleği | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Ergoterapi Felsefesi ve Değerleri | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Ergoterapi Kapsamı, Süreci ve Okupasyonlar | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Klinik Muhakeme ve Okupasyonel Profil Oluşturma | Anlatım, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Ergoterapi Uygulama Modelleri ve Referans Çerçeveleri | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Pediatri ve Geriatride Ergoterapi Uygulama Alanları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Nöroloji ve Psikiyatride Ergoterapi Uygulama Alanları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
9 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Sağlığı Geliştirmede Ergoterapi | Anlatım, Örnek Olay |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Yaşam Boyu Ergoterapi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Toplum Sağlığında Ergoterapistlerin Önleyici Rolü - Uygulama Sınavı | Anlatım, Örnek Olay, Uygulama |
13 | Literatür Tarama | Ergoterapide Terapötik Öğretim Süreci ve Danışan–Terapist İlişkisi | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma | Ergoterapide Yardımcı Teknolojinin Kullanımı | Anlatım, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama | İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akı, E., & Özkan, E. (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi. Ankara İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RC 930 .E746 2020. |
Bumin G. & Akyürek G. (2021). Koruyucu Ergoterapi ve Çevresel Düzenlemeler. Hipokrat Kitapevi, Ankara İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RM 735.4 .K67 2021. |
Kayıhan H. (2021). Sağlık ve İyi Olmanın Geliştirilmesinde Ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul. İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RM 930 .K39 2021. |
Şahin, S., Köse, B., & Temizkan, E. (Eds.). (2023). Ergoterapide Değerlendirmeler. Hipokrat Yayınevi, Ankara İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Yer numarası:RC 489 .E74 2023. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 4 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
4 | |||||
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
4 | |||||
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
4 | |||||
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
4 | |||||
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |