TR EN

NORMAL MOTOR GELİŞİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
FTY141 NORMAL MOTOR GELİŞİM 1 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SUZAN AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Doğum sonrası normal gelişim sürecini, refleks ve motor gelişim basamaklarını incelemek, ayrıca hareketi ve fonksiyonu etkileyen faktörleri ele almaktır. Bu bağlamda, öğrencilerin normal gelişim aşamaları, gelişimsel biyomekanik, spinal eğrilerin gelişimi, sinir sistemi, refleksler, duyu ve algının gelişimi, kardiovasküler ve pulmoner sistemler, psikomotor sistemin gelişimi, patolojik ve ilkel refleksler, hareket disfonksiyonları ve motor gelişim testleri ile ilgili bilgi, beceri, davranış ve tutum kazanmaları amaçlanmaktadır.
İçerik: Normal gelişim, embriyonik gelişim, bebek gelişimi, hareket gelişimini etkileyen faktörler, psikomotor gelişim, motor organizasyon düzeyleri, yenidoğan değerlendirmesi, patolojik refleksler, refleksler ve düzeltme reaksiyonları ve motor gelişim testleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Nörolojik, ortopedik ve ergoterapi muayene bulgularını değerlendirir.
Anormal refleksleri değerlendirir.
Anormal kas tonusunu ve disfonksiyonunu kategorize eder.
Anormal motor gelişim gösteren durumları değerlendirir.
Motor hareket ve duyusal gelişimi ilişkilendirir.
İntrauterin hayatta, bebeğin gelişim evrelerini sıralar.
Yenidoğan değerlendirmesini yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Hareket ve Fonksiyonel Gelişim Giriş ve Terminoloji Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimin Temel İlkeleri Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Motor Öğrenme, Motor Hareket ve Motor Gelişim: Temel Kavramlar ve Süreçler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Motor Öğrenme ile İlgili Gelişimsel Teoriler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum Öncesi (Prenatal) Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Fetal Dönemde Sinir Sistemi ve Kas-İskelet Sistemi Gelişimi Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Motor Gelişim Kinezyolojisi Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Bebeklerde Motor Gelişimle İlgili Refleksler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Düzeltme, Koruma, Denge Reaksiyonları, Postural Reaksiyonlar Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - Kaba Motor Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
12 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - İnce Motor Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Fiziksel Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Duyusal ve Kognitif Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Atipik Gelişim ve Sık Görülen Pediatrik Hastalıklar Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kutlutürk Yıkılmaz, S., & Tanrıverdi, M. (Eds.). (2023). Normal hareket ve fonksiyon gelişimi. İstanbul Tıp Kitabevleri.
Özer, D. S., & Özer, M. K. (2014). Çocuklarda motor gelişim (8. bs.). Nobel.
Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2014). Motor gelişimini anlamak: Bebekler, çocuklar, ergenler, yetişkinler (D. S. Özer & A. Aktop, Çev. Ed.). Nobel.
Elbasan, B. (Ed.). (2023). Pediatrik fizyoterapi rehabilitasyon (Genişletilmiş 3. bs.). İstanbul Tıp Kitabevi.
Karaduman, A. A., & Tunca Yılmaz, Ö. (Eds.). (2016). Fizyoterapi ve rehabilitasyon. Hipokrat Kitabevi; Pelikan Kitabevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
3
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
3
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
3
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
3
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 10 3 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0