TR EN

ERGOTERAPİDE SANAT YAKLAŞIMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY245 ERGOTERAPİDE SANAT YAKLAŞIMLARI 3 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin sanatın doğası ve görsel düşüncenin önemini, sezgi, yaratıcılık ve ergoterapide yaratıcılık arasındaki ilişkileri yorumlayabilme yetilerini geliştirmek için eğitim vermektir. Bölümde programın, amaçlarına ulaşabilmesini sağlayacak desen, resim, özgün baskı resim ve duvar resmi atölyelerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Soyut düşünme, sezgi ve yaratıcılığı geliştirmek için resim, seramik ve el sanatları alıştırmaları yapmak, resim sanatı, tedavi olarak sanatın kullanımı ile ilgili bilgi kazanmak, sergi, müze gibi sanat mekanlarını ziyaret etmek.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sanatın doğasını, sezgi ve yaratıcılığın önemini açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar)
Nesneler arasındakileri ilişkilendirir. 1 P (PSİKOMOTOR / 1. Düzey - Algılama ; İlişkilendirir)
Ergoterapi yaklaşımlarında yararlanmak üzere soyut düşünme ve yaratıcılıklarını inşa eder. 6 P (PSİKOMOTOR / 6. Düzey - Yaratma ; İnşa eder)
Sanatsal duyarlılığını anlar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Anlar)
Sanat ile ergoterapi arasındaki ilişkileri anlar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Anlar)
Sanat dallarının kullanım alanlarını açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Yaratma ; Açıklar)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Sanat terapi nedir? Anlatım
2 Literatür tarama Sanat terapinin ergoterapideki yeri Anlatım
3 Literatür tarama Resim terapisi Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
4 Literatür taramaLiteratür tarama Tiyatro çalışması Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
5 Literatür tarama Seramik terapisi Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
6 Literatür tarama Origami sanatı Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
7 Literatür tarama Heykel terapisi Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Müzik terapisi Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
10 Literatür tarama Ebru sanatı Anlatım, Beyin fırtınası, Sınıf içi tartışma
11 Literatür tarama Dans terapisi Anlatım, Araştırmaya dayalı öğrenme, Sınıf içi tartışma
12 Literatür tarama Bahçe işleri Anlatım, Araştırmaya dayalı öğrenme, Sınıf içi tartışma
13 Literatür tarama Yemek yapımı Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
14 Literatür tarama Tartışma Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
15 Literatür tarama Tartışma Anlatım, Bağımsız Öğrenme, Sınıf içi tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çelikbaş, E. Ö. (2019). DIŞAVURUMCU SANAT TERAPİSİ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-37.
Göktepe, A. K. (2015). Sanat terapi. Hiperlink.
Çakmak, Ö., Biçer, İ., & Demir, H. (2020). Sağlıkta sanat terapisi kullanımı: Literatür taraması. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 2(2), 12-21.
Filiz, Ş. (2016). Sanat terapisinin felsefi boyutları. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 6(1), 169-183.
Okcu, C. (2022). Psikodinamik Yönelimli Sanat Terapisi. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi, 5(10), 31-41.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
5
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
3
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
5
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
5
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 54
Genel Toplam 54
Toplam İş Yükü / 25.5 2,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0