Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETY246 | ORTOPEDİ | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ortopedi ve travmatolojinin güncel kavramları, konservatif ve cerrahi tedavi yöntemleri konusunda bilgi sağlamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Kırıklar ve tedavi yöntemleri, yumuşak doku yaralanmaları ve tedavi yöntemleri, fizyoterapi ve rehabilitasyonda sık karşılaşılan ortopedik problemler, post-operatif dönem yaklaşımları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ortopedi ve travmatolojiyle ilgili temel kavramları açıklar. |
Ortopedik cerrahi ve konservatif tedaviler konusunda temel düzeyde bilgiyi açıklar. |
Mesleğe ait temel bilgilerden genel ortopedik ilke ve bilgileri kullanarak hastalara ve sahip oldukları patolojilere yönelik bilinçli ve bilgili yaklaşımı ilişkilendirir. |
Ortopedi bilgisine dayalı olarak klinik problemlerin analizini yapabilir, hastayı değerlendirebilir ve değişik meslekleri kapsayan bir takımda çalışma becerisi ilişkilendirir. |
Cerrahi sonrası post-operatif rehabilitasyonla ilgili süreçleri ve uygulamaları açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ortopedide Giriş ve Temel Kavramlar, Ortopedik Rehabilitasyonda Genel Değerlendirme Prensipleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ortopedik Rehabilitasyonda Kullanılan Değerlendirme Yöntemleri, Üst ve Alt Ekstremite Eklemlerinde Ortopedik Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Kırıklar, Kırıkların Sınıflaması, Kırık İyileşmesi, Kırık Komplikasyonları | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Kırıklarda Tedavi ve Kırık Rehabilitasyonunun Genel Prensipleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Alt ve Üst Ekstremite Kırıklarında Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Eklem Artroplastileri, Endoprotezler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Romatiod Artrit ve Osteoartritte Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ankilozan Spondilit ve Nonartiküler Romatizmal Hastalıkların Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Omuzda Rotator Kılıf Patolojileri, Bursit ve Periatritlerde Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Omuzda Rotator Kılıf Patolojileri, Bursit ve Periatritlerde Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Dizde Bağ ve Menisküs Yaralanmalarında Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Bel ve Boyun Ağrılarında Cerrahi Tedavi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Yaklaşımları | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ortopedik Problemlerde Bandajlama ve Teypleme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Cash J.E. (1992). Cash’s Textbook of Orthopaedics and Rheumatology for Physiotherapists. London: Mosby Publishing. |
Braddom RL. (1996). Physical Medicine & Rehabilitation. Philadelphia : W. B. Saunders & Company. |
Bülbül A.M. (2017). Ortopedi ve Travmatoloji. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi. |
Göksoy T. (2017). Ortopedik Rehabilitasyon. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
Tidswell M.E. (1992). Orthopaedics and Rheumatology for Physiotherapists. London: Mosby Publishing. |
Karaduman.A. ,Yılmaz Ö. (2016). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Cilt 2. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
3 | |||||
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
4 | |||||
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
3 | |||||
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
5 | |||||
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |