TR EN

KORUYUCU ERGOTERAPİ VE ÇEVRESEL DÜZENLEMELER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY345 KORUYUCU ERGOTERAPİ VE ÇEVRESEL DÜZENLEMELER 5 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SUZAN AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Koruyucu ergoterapi kavramlarına ilişkin bilgi, beceri, davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. Bireylerin rol performansını etkileyen ergonomik risk faktörlerini tanıma, çevresinde karşılaşabileceği engelleri belirleme ve bu engelleri ortadan kaldırmaya yönelik uygun düzenlemeleri yapabilme becerisi kazandırılması hedeflenmektedir.
İçerik: Koruyucu ergoterapi ve çevresel düzenlemelere giriş yapılarak, insan, aktivite ve çevre ergonomisi öğrenilir. Biyomekanik prensiplerin ergoterapi yaklaşımlarındaki rolü ele alınır. Çevresel engellerin analizi, ulaşılabilirlik ve güvenlik konuları incelenir; çevrede karşılaşılan engelleri kaldırmaya yönelik planlama, düzenleme ve adaptasyon becerileri kazandırılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci koruyucu ergoterapi yaklaşımlarını tanımlar.-
Ulaşılabilir bir çevrenin özelliklerini belirtir.
Ergonomik düzenlemeler yaparak sağlıklı bir çevre oluşturmanın önemini tartışır.
Kişi ve toplulukların aktivite ve sağlık ihtiyaçlarını karşılayacak uygulama metodları ve modelleri karşılaştırır.
Kişi ve toplulukların aktivite ve sağlık ihtiyaçlarını karşılayacak uygun modelleri seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımlarına Giriş İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
2 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Toplum Sağlığı ile İlişkili Teori ve Modeller İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
3 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Sağlık Okuryazarlığı-Okupasyonel Denge İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
4 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Evrensel Tasarım ve Maneviyat İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
5 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda Erken Müdahale ve Koruyucu Yaklaşımlar İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
6 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kadın Sağlığında Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
7 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ağrıda Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
8 - ARA SINAV -
9 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Diyabette Koruyucu Yaklaşımlar İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
10 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Şiddet, Madde Bağımlılığı ve Koruyucu Ergoterapi Yaklaşımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
11 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliler İçin Bina ve Bina Girişlerinin Tasarımı ve Düzenlemesi İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
12 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşaret ve İşaretlemeler/ Otopark Alanlarının Düzenlenmesi İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
13 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ofis Çalışanları ve Ergonomik Tasarımlar İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
14 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Dış Ortam Düzenlemeleri-Kaldırımlar, Rampalar, Merdivenler İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
15 Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliler İçin Oda, Balkon, Mutfak, Tuvalet, Banyo Tasarımları İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bumin, G., & Akyürek, G. (2021). Koruyucu Ergoterapi ve Çevresel Düzenlemeler.
Wilson, E. B., & Edwards, H. (2002). Occupational therapy for children with special needs: Occupational therapy for children with problems in learning, coordination, language, and behaviour. Whurr Publishers.
Yücel, H. (Ed.). (2020). Aktivite temelli ergoterapi. Hipokrat Yayıncılık.
Kayıhan, H. (2021). Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri.
Uyanık, M., & Akyürek, G. (Eds.). (2024). Ergoterapistler için yardımcı teknoloji. Hipokrat Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
5
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
5
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
5
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
4
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
5
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0