Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ETY346 |
MESLEKİ VE TOPLUM TEMELLİ REHABİLİTASYON |
6 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. HANDE BESNA GÖÇEN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere mesleki rehabilitasyon kavramı ve prensipleri konusunda bilgi ve beceri vermek amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Öğrenciler bu ders kapsamında özürlü bir bireyin mesleki rehabilitasyon ihtiyacının nasıl değerlendirileceği, yorumlanacağı ve olası kaynakların nasıl kullanılacağı becerisini edinir. Aynı zamanda diğer rehabilitasyon elemanları, işverenler, sigorta şirketleri ve diğer profesyonellerle işbirliği içinde çalışma becerisi elde eder. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kişilerin mesleki rehabilitasyon ihtiyaçlarını açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar) |
Kişilerin veya toplulukların mesleki rehabilitasyon gereksinimlerini karşılayabilecek pratik modelleri seçer, bu modeller modifiye eder ve uygular. 2 D (DUYUŞSAL/ 2. Düzey – Olaylara Yanıt Verme: Uygular) |
Kişiler ve organizasyonlarla işbirliği içinde çalışabilme becerisi gösterir. 2 P (PSİKOMOTOR / 2. Düzey - Durum ; Gösterir) |
Çalışma kapasitesini değerlendirmeyi, tedavi edici mesleki rehabilitasyon değerlendirmesini ve eğitim yaklaşımlarını açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar) |
İş yeri ergonomik analizini açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür taraması |
Toplum Temelli Rehabilitasyona Giriş |
Anlatım |
2 |
Literatür taraması |
Toplum Temelli Rehabilitasyonun Amacı ve Tarihsel Gelişimi |
Anlatım |
3 |
Literatür taraması |
Toplum Temelli Uygulamalarda Kullanılan Modeller |
Anlatım |
4 |
Literatür taraması |
Toplum Sağlığı İle İlişkili Teori ve Modeller |
Anlatım |
5 |
Literatür taraması |
Toplum Temelli Uygulama Toplum Merkezli Uygulama, Ergoterapide Program Geliştirme |
Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Toplum Temelli Ergoterapi Uygulamaları |
Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Madde Kullanım Bozuklukları, Toplum Temelli Erken Müdahale Programları |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması |
Görme Engellilerde Rehabilitasyon, Ev ve Çevre Düzenlemeleri |
Anlatım |
10 |
Literatür taraması |
Ergoterapistin Mesleki Rehabilitasyondaki Görevleri |
Anlatım |
11 |
Literatür taraması |
Mesleki Rehabilitasyonda Modeller ve Terapötik İlişkilendirme |
Anlatım |
12 |
Literatür taraması |
Mesleki Rehabilitasyon Süreci (Değerlendirme, Eğitim, İşe yerleştirme ve Takip) |
Anlatım |
13 |
Literatür taraması |
Mesleki Rehabilitasyon Ekibi, Üyelerin Ekipteki Görevleri, İntedisipliner Takım Çalışmasının Önemi |
Anlatım |
14 |
Literatür taraması |
Engelli Kişilerin Çalışma Hayatını Destekleyen Kuruluşlar, Kanun ve Yönetmelikler |
Anlatım |
15 |
Literatür taraması |
Engelli Bireyin Mesleki Rehabilitasyon Eğitimi |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Kronenberg, F., Algado, S.S., Pollard, N. Occupational Therapy Without Borders Learning From The Spirit Of The Survıvors. Elsevier-Churchill Livingstone,London,2004. 2- Scaffa, M.E.Occupational Therapy in Community-Based Practice Settings. F.A.Davis Company, Philadelphia,2001 |
Kronenberg, F., Algado, S.S., Pollard, N. Occupational Therapy Without Borders Learning From The Spirit Of The Survıvors. Elsevier-Churchill Livingstone,London,2004. 2- Scaffa, M.E.Occupational Therapy in Community-Based Practice Settings. F.A.Davis Company, Philadelphia,2001 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
|
1 |
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
51 |
0 |
128 |
|
Genel Toplam |
128 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|