Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETY443 | KANITA DAYALI ERGOTERAPİ I | 7 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF ÖNDER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BEYZA ASLI BİLSEL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Araştırma kanıtını ergoterapinin değişik alanlarında kullanma, klinik uzmanlığı araştırma kanıtı olarak uygulamalarda kullanma, karar verme sürecinde kişi merkezli çalışma, mevcut kaynaklara göre sağlık bakım kararlarını vermeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ergoterapide kanıta dayalı uygulamanın temel prensipleri, ergoterapinin farklı alanlarında araştırma kanıtlarının klinik uygulamalardaki rolü ve bu kanıtları kullanarak sağlık bakım kararları verme, kanıta dayalı uygulamanın nasıl yapılacağına dair kritik adımlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kanıta dayalı uygulamayı tanımlar. |
Ergoterapinin farklı alanlarında araştırma kanıtını kullanmayı açıklar. |
Uygulamaları kanıta dayalı yapar. |
Elde edeceği sonuçları analiz eder. |
Kanıta dayalı uygulamalarda karar verme sürecinde kişi merkezli çalışma sistemini uygular. |
Bireyleri değerlendirirken problemleri bütüncül değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Kanıta Dayalı Uygulamalara Giriş ve Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama | Kanıta Dayalı Uygulamalarda Araştırma Tasarımları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Araştırma Bulgularını Anlama ve Değerlendirme | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Grup Araştırması | Kanıta Dayalı Uygulamalarda Klinik Karar Verme, Eleştirel Düşünme ve Gelecek Perspektifleri | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
5 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Otizmde Kanıta Dayalı Uygulamalar | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Nörolojik Bozukluklarda Kanıta Dayalı Uygulamalar | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Psikiyatride Kanıta Dayalı Uygulamalar | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
8 | Literatür Tarama, Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Ortopedik Vakalarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları - 1 | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
9 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Yaygın Gelişimsel Bozukluklarda Kanıta Dayalı Uygulamalar | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Grup Araştırması | Geriatride Kanıta Dayalı Uygulamalar | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vaka Değerlendirilmesi ve Problem Çözme Stratejileri – Uygulama Sınavı | Soru-Yanıt, Pratik Uygulama, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Bireysel araştırma | Kanıta Dayalı Uygulamalarda Multidisipliner Yaklaşım ve Kanıtın Rolü | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, | Klinik Liderlik, Etik Karar Verme ve Kanıta Dayalı Uygulamalar | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma | Kanıta Dayalı Uygulamalarda Kültürel Uyum, Teknoloji ve Mesleki Gelişim | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Jacobs, K., MacRae, N., & Sladyk, K. (Eds.). (2014). Occupational therapy essentials for clinical competence (2nd ed.). Thorofare, NJ: Slack Inc. Items available for loan: İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Call number: RM 735 .O323 2014. |
Katz, N. (Ed.). (2011). Cognition, occupation, and participation across the life span: Neuroscience, neurorehabilitation, and models of intervention in occupational therapy (3rd ed.). Bethesda, MD: AOTA Press. Items available for loan: İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Call number: RC 487 .C64 2011. |
Söderback, I. (Ed.). (2015). International handbook of occupational therapy interventions (2nd ed.). New York, NY: Springer. Items available for loan: İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Call number: RM 735 .I67 2015. |
Turpin, M., & Iwama, M. K. (2014). Using occupational therapy models in practice: A field guide. Edinburgh; New York: Elsevier. Items available for loan: İGÜ Sağlık Bilimleri Kütüphanesi / IGU Library of Health Sciences (1)Call number: RM 735 .T93 2014. |
Şenocak, M. (1992). Özel biyoistatistik: Epidemiyolojide sayısal çözümleme. Çağlayan. |
Sümbüloğlu, K. (1978). Sağlık bilimlerinde araştırma teknikleri ve istatistik. Matiş Yayınları. |
Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (2009). Biyoistatistik (13. bs.). Hatiboğlu Yayınevi. |
Sümbüloğlu, K., & Sümbüloğlu, V. (1991). Biyoistatistik uygulama kitabı (2. bs.). Hatiboğlu. |
Yelvar, G. D. Y., & Çırak, Y. B. (Eds.). (2023). Kronik hastalıklarda fiziksel aktivite ve egzersiz: Kanıta dayalı uygulamalar. Hipokrat Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 4 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
3 | |||||
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
4 | |||||
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
4 | |||||
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 7 | 2 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 4 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |