Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
FTY246 |
BİYOMEKANİK VE KİNEZYOLOJİ II |
4 |
3 |
3 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kas iskelet sistemindeki eklemlerin ve eklemi oluşturan elemanların yapısı, normal mekanik ve anatomik özelliklerini tanımlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Normal ve patolojik yürüyüş; columna vertebralisin mekaniği ve patomekaniğin öğrenir. Skolyoz, pelvis-kalça-diz -ayak bileği ve ayağın mekaniği ve patomekaniği; omuz-kol kompleksi, dirsek, el bileği ve elin mekaniği ve patomekaniği öğrenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Normal hareket ve fonksiyonu açıklar. |
Normal hareket ve fonksiyonu, hastalarda görülen hareket ve fonksiyon bozukluklarıyla karşılaştırır. |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini açıklar. |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini patolojik durumlarla karşılaştırır. |
Pelvis, kalça, diz, ayak bileği eklemleri ve ayağa yönelik mekanik ve patomekaniği mesleki uygulamalara ait bilgileri sorgulayarak analiz etme yeterliliğini gösterir. |
Alt ekstremite eklemlerini kapsayan dinamik aktiviteler için kinematik ve kinetik değerleri açıklar. |
Omuz-kol kompleksi, dirsek ve el bileği eklemleri ile ele yönelik mekanik ve patomekanik bilgileri açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Yürüme Analizi |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Dirsek Eklem Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
El ve El Bileği Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Omuz Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Bileği Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Diz Mekaniği ve Patomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Kalça Eklemi Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Pelvis Kuşağı Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Spinal Kolon |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Koşmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Oturmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Erbahçeci, F., & Yazıcıoğlu, G. (2016). Kinezyoloji ve biyomekanik. Hipokrat Kitabevi. |
Yazıcıoğlu, G., & Erbahçeci, F. (2020). Kinezyoloji ve biyomekanik (Gözden geçirilmiş 3. baskı). Hipokrat Yayıncılık. |
Lippert, L. S. (2006). Clinical kinesiology and anatomy (4th ed.). F. A. Davis Company. |
Çetin, H. N. (2013). Biomekanik (Geliştirilmiş 3. bs., A. Sağlam, Ed.). Turna Yayınları. |
LeVeau, B. F. (2014). İnsan hareketinde biyomekanik: Sağlık profesyonelleri için temeller ve ilerisi (Y. Yakut, Çev. Ed.). Pelikan. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
18 |
0 |
74 |
|
Genel Toplam |
74 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|