Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY108 | PSİKOSOSYAL REHABİLİTASYON | 2 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavranılması ve klinik uygulamalarda karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeye ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Psikososyal rehabilitasyona giriş, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon, stres ve post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda ve ailelerinde psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Psikososyal rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklar. |
Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları, stres ve posttravmatik stres bozukluğu, travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri sıralar. |
Nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özüre neden olan problemlerde, ilerleyici kronik hastalıklarda, geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon problemlerini değerlendirebilir. |
Fiziksel engelliler, engelli çocuğa sahip aileler, görme engelliler ve işitme-konuşma engellilerde psiko-sosyal süreçleri sıralar. |
Stres ve posttravmatik stres bozukluğunu açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Giriş ve Psikososyal Rehabilitasyon Alanında Kavramlar | Anlatım, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Kaza Sonrası Yaşanan Psikososyal Süreç ve Uyum Aşamaları | Anlatım, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Stres ve Posttravmatik Stres Bozukluğu | Anlatım, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Travmatik Yaralanmalardan Sonra Görülen Problemlerde (Amputeler, Omurilik Yaralanmaları, Yanık) Psikososyal Rehabilitasyon | Anlatım, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon(Hemipleji,Parkinson,MS) | Anlatım, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda Özüre Neden Olan Problemlerde Psikososyal Rehabilitasyon (Serebral Palsi,Kas Hastalıkları,Otistik Çocuklar,Down Sendromu) | Anlatım, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İlerleyici Kronik Hastalıklarda(Kanser,AIDS),Geriatrik Kişilerde Psikososyal Rehabilitasyon | Anlatım, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Fiziksel Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Engelli Çocuğa Sahip Ailelerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Görme Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme-Konuşma Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma | Anlatım, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Depresyon ve Başa Çıkma Yolları | Anlatım, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Engelli Bireylerin İstihdam Edilmesi ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler | Anlatım, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Final Sınavına Hazırlık | Anlatım, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baynur F. (2004). Psikolojiye Giriş. Ankara. |
Atkinson, Rita L. & diğerleri. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul. |
Morgan, C. T., Karakaş, S., & Eski, R. (2009). Psikolojiye giriş. Eğitim Kitabevi yayınları. |
Varış F. (1992). Psiko-Sosyal Gelişim. Ankara. |
King R, Lyloyd C, Meehan T. (2007). Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blacwell Publishing Ltd. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
4 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
4 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
4 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
5 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 2 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 1 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |