| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| FTY247 | MASAJ VE PALPASYON TEKNİKLERİ | 3 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZUHAL KUNDURACILAR |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Masaj teknikleri hakkında temel teorik ve pratik bilgileri öğrenmek, masajın kullanıldığı farklı durumlarda değerlendirme ve uygulama açısından temel kavramları öğrenmek, uygulama yeteneğini geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında bu konulara yönelik problem çözme becerisini geliştirmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Spesifik masaj tekniklerinin mekanik, fizyolojik, psikolojik ve refleks etkileri, uygulama sonrası etkinliği belirlemede kullanılacak değerlendirme yöntemleri, pratik uygulamaları, bu yöntemlerin endikasyon ve kontraendikasyonları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Tedavi masajını uygular. |
| Masaj yöntemleri ve tekniklerinin refleks, mekanik, fizyolojik ve klinik etkileri hakkında temel bilgileri açıklar. |
| Masaj tedavisini değerlendirir. |
| Masaj tedavisinin endike olduğu vakalarda tedavi seçeneği olarak uygular. |
| Masaja kontrendike olabilecek patolojileri açıklar. |
| Öğretilen yöntem ve teknikleri uygular. |
| Masaj uygulamasının klinikte kullanımına yönelik karar verme sürecini uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Masajın Tarihçesi, Farklı Masaj Teknikleri, Amaçları, Uygulama Prensipleri, | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 2 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Masaj Uygulamasının Genel Prensipleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 3 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Klasik Masajın Genel Özellikleri ve Masaj Hareketleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 4 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Alt Ekstremite Klasik Masaj Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 5 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Üst Ekstremite Klasik Masaj Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Alt Sırt ve Üst Sırt Klasik Masaj Uygulaması | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 7 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Boyun ve Karın Klasik Masaj Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Yüz Bölgesi Klasik Masaj Uygulaması | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 9 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Konnektif Doku Masajı (Temel Bölge, Alt Torakal Bölge, Skapular Bölge) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Konnektif Doku Masajı (İnterskapular Bölge, Servikal Bölge, Oksipital Bölge) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 12 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Konnektif Doku Masajı (Üst Ekstremite) (Uygulama Sınavı) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 13 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Konnektif Doku Masajı (Alt Ekstremite) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Konnektif Doku Masajı (Abdominal Bölge, Ön Pelvik Bölge, Göğüs Bölgesi, Yüz Bölgesi) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Vaka Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Yüksel İ. (2007). Masaj Teknikleri. Ankara: Alp Yayınevi |
| Kesson, M., & Atkins, E. (2005). Orthopaedic medicine: A practical approach (2nd ed.). Butterworth-Heinemann. |
| Myers, T. (2020). Anatomy trains. Nobel Kitabevi. |
| Karaduman, A., & Tunca Yılmaz, Ö. (2016). Fizyoterapi rehabilitasyon seti. Ankara: Pelikan Tıp Yayıncılık. |
| Yang, C., Li, Y., Sucharit, W., Eungpinichpong, W., & Huang, X. (2024). Effects of percussive massage therapy on fascia echo intensity and fascia thickness in firefighters with chronic non-specific low back pain: A randomized controlled trial. BMC Complementary Medicine and Therapies, 24(1), 390. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | ||
| Uygulama-Lab | 1 | 20 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
| 2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
3 | |||||
| 2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
3 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
3 | |||||
| 3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
| 2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
5 | |||||
| 3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 2 | 28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 58 | 0 | 100 |
| Genel Toplam | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |