| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| FTY248 | MANİPULASYON VE MOBİLİZASYON TEKNİKLERİ | 4 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZUHAL KUNDURACILAR |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Eklem, kas ve bağ gibi yumuşak dokuları elle değerlendirme ve hareket ettirme tekniklerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | İleri manipulatif terapi teknikleri, iç organ manipulasyonları, baş ve omurga manipulasyon ve mobilizasyonları, klasik masaj, derin doku masajı, osteopati yaklaşımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Eklem, kas ve bağ gibi yumuşak dokuların elle muayenesini uygular. |
| Yumuşak dokuların hissedilmesini keşfeder. |
| Hareket kısıtlılıklarını pratik yaparak uygular. |
| Manipulatif terapi uygulaması seçimi için gerekli terapi planlama basamaklarını organize eder. |
| Mobilizasyon ve manipulasyon tekniklerine ait uygulamaları tekrar eder. |
| Eklem, bağ, tendon ve kas yaralanmalarında kullanılacak manuel tedavi tekniğine karar verir ve temel düzeyde uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Manuel Tedavi Tekniklerine Giriş | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Manuel Tedavi Tekniklerine Giriş | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Ayak Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Diz Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Kalça Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Pelvis Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Pelvis Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 8 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omurga - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omurga - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama - Uygulama/Lab | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Skapula-Toraks Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Omuz Bölgesi - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Dirsek - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | El-El Bileği - Manuel Tedavi Teknikleri Uygulama | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Finale Hazırlık | Problem Temelli veya Proje Tabanlı Öğrenme |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Yüksel İ. (2007). Masaj Teknikleri. Ankara: Alp Yayınevi |
| Kesson M, Atkins E. (2005). Orthopaedic Medicine: a practical approach. 2 nd edition. Butterworth-Heinemann |
| Kaya Mutlu E. Ortopedik Eklem Mobilizasyonu ve Manipulasyonu, İstanbul Medikal, İstanbul, 2020. |
| Karaduman A. Tunca Yılmaz Ö. Fizyoterapi Rehabilitasyon Seti, Pelikan Tıp, Ankara, 2016. |
| Myers, T. (2020). Anatomy trains. Nobel Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
| 2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
5 | |||||
| 2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
4 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
4 | |||||
| 3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
| 2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
3 | |||||
| 3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 4 | 56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 2 | 3 | 6 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 49 | 0 | 107 |
| Genel Toplam | 107 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |