| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| FTY301 | NÖROFİZYOLOJİK YAKLAŞIMLAR I | 5 | 3 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZUHAL KUNDURACILAR |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SEVDE NUR AKTAŞ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon (PNF) tekniklerinin terapik egzersizler içindeki yeri ve etki mekanizmaları konusunda temel bilgiler öğrenerek, PNF egzersizleri ve tekniklerini kavramak ve uygulamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Nörofizyolojik mekanizmaların hareket kontrolündeki rolü, Proprioseptif Nöromusküler Fasilitasyon (PNF) tekniklerinin teorik temelleri, PNF tekniklerinin uygulama şekilleri, vaka örnekleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon tekniklerinin temel prensiplerini ve nörofizyolojik etki mekanizmalarını açıklar. |
| Farklı Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon tekniklerinin hangi klinik durumlarda kullanıldığını ayırt eder. |
| Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon tekniklerini doğru pozisyonlama ve el temasları ile uygular. |
| Verilen bir vaka doğrultusunda uygun Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon tekniğini seçerek uygular. |
| Nöromusküler rehabilitasyon süreçlerinde Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon tekniklerinin diğer tedavi yöntemlerine göre avantaj ve sınırlılıklarını eleştirel bakışla karşılaştırır. |
| Spesifik nöromusküler sistem bozukluklarına yönelik Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon temelli egzersiz programı planlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | PNF’e Giriş, PNF Tekniklerinin Temel Prensipleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 2 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Hareket Paternleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 3 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Skapula ve Pelvis Paternleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 4 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Üst Ekstremite Paternleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 5 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Alt Ekstremite Paternleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 6 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Bilateral Ekstremite Paternleri, Yarım Paternler | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 7 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Baş Boyun Paternleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 8 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Gövde Paternleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 9 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Temel İşlemler | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fasilitasyon Teknikleri (Odaklanma Teknikleri) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 12 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fasilitasyon Teknikleri (Antagonistin Zıttı Teknikleri) | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 13 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | İnhibisyon Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Proksimal Hayati Fonksiyonların Fasilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Veri Tabanı İnceleme, Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Minder Egzersizleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Livanelioğlu, A., Erden, Z., & Kerem Günel, M. (2014). Proprioseptif nöromusküler fasilitasyon teknikleri. Hipokrat Kitabevi, Ankara. |
| Şener H. Ö. , Küçük F. (2015). Fonksiyonel PNF Teknikleri. Pelikan Kitabevi. |
| Razak Özdinçler, A. (Ed.). (2023). Nörofizyolojik temelli tedavi yaklaşımları. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
| Westwater-Wood, S., Adams, N., & Kerry, R. (2010). The use of proprioceptive neuromuscular facilitation in physiotherapy practice. Physical Therapy Reviews, 15(1), 23-28. |
| Smedes, F., Heidmann, M., Schäfer, C., Fischer, N., & Stępień, A. (2016). The proprioceptive neuromuscular facilitation-concept; the state of the evidence, a narrative review. Physical Therapy Reviews, 21(1), 17-31. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
| Uygulama-Lab | 1 | 20 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
| 2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
4 | |||||
| 2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
4 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
4 | |||||
| 3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
| 2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
5 | |||||
| 3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 1 | 14 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 46 | 0 | 49 |
| Genel Toplam | 49 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 1,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |