Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY409 | GERİATRİK REHABİLİTASYON | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BÜŞRA SAYİR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Yaşın ilerlemesi ile birlikte meydana gelen fizyolojik değişiklikleri anlamak, sağlıklı ve özürlü yaşlılar için gerekli değerlendirme ve egzersiz programları konusundaki uygulamaları kavramak, sağlıklı yaşlanma ve yaşam kalitesi konusunda gerekli bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Yaşlanma ile meydana gelen fizyolojik değişiklikler, fonksiyonel değerlendirme yöntemleri, klinik karar verme sürecinin uygulanması, proje ve vaka çalışmaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Geriatrik sağlıklı ve hasta kişilerde gözlenen klinik özellikleri tanımlar ve uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarıyla ilişkilendirir. |
Çeşitli hastalıklarda geriatrik hastaların fizyolojik cevaplarını bilir. |
Geriatrik hasta değerlendirmesi, hastaların problemlerinin tanımlanması ve yorumlanmasını bilir. |
Uygun tedavi yaklaşımlarını planlayıp uygular. |
Geriatride görülen çeşitli hastalıklarda yaşlı bakımını sağlayan diğer sağlık personeli ile multidisipliner çalışma becerisi gösterir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Yaşlanmaya Giriş ve Yaşlı Sağlığı | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Geriatrik Bireylerde Meydana Gelen Değişiklikler, İnterdisipliner ve Multidisipliner Geriatri Ekibi | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | İntervensiyon Gerontolojisinin Temel İlkeleri, Yaşlı Bireylerde Öykü Alma, Ölçme-Değerlendirme-Klinik Karar Verme | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Geriatrik Bireylerde Duyusal Değerlendirme | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Yaşlı Bireylerde Yaşam Kalitesi ve Değerlendirilmesi | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Geriatride Ağrı, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Yaşlı Bireylerde Denge Bozuklukları, Düşme ve Rehabilitasyonu | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Yaşlı Bireylerde Uyku Bozukluklarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Yaşlı Bireylerde Bel ve Boyun Problemlerinde Egzersiz Yaklaşımları | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Nörolojik Problemi Olan Yaşlı Bireylerde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Ortopedik Problemleri Olan Yaşlı Bireylerde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Kronik Problemleri Olan Yaşlı Bireylerde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Geriatrik Bireylerde Pelvik Taban Disfonksiyonlarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Literatür Taraması, Veri Tabanı İnceleme | Geriatrik Onkoloji, Yoğun Bakım ve Palyatif Bakımda Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Robbins, G. T., Yih, E., Chou, R., Gundersen, A. I., Schnieder, J. C., Bean, J. F., & Zafonte, R. D. (2019). Geriatric rehabilitation. Handbook of clinical neurology, 167, 531–543. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-804766-8.00029-7. |
Lubbe, A. L., van Rijn, M., Groen, W. G., Hilhorst, S., Burchell, G. L., Hertogh, C. M. P. M., & Pol, M. C. (2023). The quality of geriatric rehabilitation from the patients' perspective: a scoping review. Age and ageing, 52(3), afad032. https://doi.org/10.1093/ageing/afad032. |
Abrams, William B.; Beers, Mark H.; Berkow, Robert. "The Merck manual of geriatrics", Whitehouse Station, 1995 |
Cassel, Christine; Riesenberg, Donald E.; Sorensen, Leif B.; Walsh, John R. "Geriatric medicine". NewYork, 1990 |
Ferri, Fred F.; Fretwell, Marsha D. "Practical guide to the care of the geriatric patient", St. Louis,1992 |
Squires, Amanda J. "Rehabilitation of the older patient: A handbook for the multidisciplinary team."NewYork, 1988 |
Rossman, Isadore. "Clinical geriatrics", Philadelphia, 1986. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
2 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
3 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
4 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 12 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Seminer | 1 | 6 | 6 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 154 |
Genel Toplam | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |