Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY450E | REHABILITATION TECHNOLOGIES | 8 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZUHAL KUNDURACILAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MUHAMMED HÜSEYİN PEKEREN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun her alanında kullanılan teknoloji temelli değerlendirme yöntemlerini inceleyerek, gelişen yenilikler ile ilgili bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Teknoloji tabanlı nöroplastisite, rehabilitasyonda yapay zeka ve makine öğrenmesi, rehabilitasyonda sanal gerçeklik uygulamaları, sanal gerçeklikte güncel uygulamalar, robotik rehabilitasyon teknolojileri, teknoloji tabanlı geriatrik rehabilitasyon, telerehabilitasyon uygulamaları, bilişim ve eğitim teknolojileri, kognitif rehabilitasyonda teknolojiler, teknoloji tabanlı pediatrik rehabilitasyon, rehabilitasyonda sinir stimülasyonları, rehabilitasyonda giyilebilir teknolojiler, özel konularda rehabilitasyon teknolojileri, yenilikçi rehabilitasyon teknolojileri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Rehabilitasyon teknolojilerine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Farklı teknoloji tabanlı değerlendirme yöntemlerini açıklar. |
Sanal gerçeklik, robotik sistemler ve yapay zeka uygulamalarını karşılaştırır. |
Rehabilitasyonda kullanılan teknolojileri vaka örnekleriyle ilişkilendirir. |
Telerehabilitasyon, sinir stimülasyonu ve giyilebilir teknolojilerin etkilerini tartışır. |
Farklı yaş gruplarına yönelik teknoloji tabanlı uygulamaları ayırt eder. |
Teknoloji temelli güncel uygulamaları izleyerek literatür taraması yapar. |
Geleceğe yönelik rehabilitasyon teknolojilerine dair öneriler geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Giriş, Ders Tanıtımı, Teknoloji Tabanlı Nöroplastisite | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Rehabilitasyonda Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Rehabilitasyonda Sanal Gerçeklik Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Sanal Gerçeklikte Güncel Uygulamalar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Robotik Rehabilitasyon Teknolojileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Teknoloji Tabanlı Geriatrik Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Telerehabilitasyon Uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Bilişim ve Eğitim Teknolojileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Kognitif Rehabilitasyonda Teknolojiler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Teknoloji Tabanlı Pediatrik Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Rehabilitasyonda Sinir Stimülasyonları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Rehabilitasyonda Giyilebilir Teknolojiler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Özel Konularda Rehabilitasyon Teknolojileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Grup Araştırması | Yenilikçi Rehabilitasyon Teknolojileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Uyanık, M., & Akyürek, G. (Eds.). (2024). Ergoterapistler için yardımcı teknoloji. Hipokrat Yayıncılık. |
Atbaşı, Z., & Güney-Deniz, H. (2019). Ortopedi notları: Klinik muayene cep rehberi (1. baskı). Hipokrat Yayınevi. |
Sucuoğlu, H. (Ed.). (2018). Robotik rehabilitasyon. Güneş Tıp Kitabevleri. |
Şener, G., & Erbahçeci, F. (2015). Protezler: Fizyoterapi ve rehabilitasyon, güncel teknolojiler, uygulamalar (Genişletilmiş 3. baskı). Pelikan Yayıncılık. |
Edyburn, D. L. (Ed.). (2015). Efficacy of assistive technology interventions [Electronic resource]. Emerald. https://www.emerald.com/insight/publication/doi/10.1108/S0735-004X2015 |
Federici, S., & Scherer, M. J. (Eds.). (2012). Assistive technology assessment handbook [Electronic resource]. CRC Press. https://doi.org/10.1201/b12348 |
Scherer, M. J. (2012). Assistive technologies and other supports for people with brain impairment. CRC Press. https://doi.org/10.1201/b13178 |
Söderback, I. (Ed.). (2015). International handbook of occupational therapy interventions. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-08141-0 |
Jensen, W. (2019). Direct nerve stimulation for induction of sensation and treatment of phantom limb pain. River Publishers. https://www.riverpublishers.com/book_details.php?book_id=681 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
5 | |||||
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
5 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 | |||||
2 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
4 | |||||
3 |
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim-uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |