Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY302E | NEUROPHYSIOLOGICAL APPROACHES II | 6 | 5 | 4 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi HÜSNİYE MERVE DEMİRER |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İnme rehabilitasyonunda kullanılan ölçme, değerlendirme ve nörofizyolojik yaklaşımlarla ilgili temel özelliklerin kavranmasına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnme, inme sonrası klinik süreçler, nörofizyolojik yaklaşımlar, ölçme, değerlendirme ve tedavi uygulamaları, vaka örnekleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnme ve sonrasında görülen klinik tabloyu ve nörofizyolojik yaklaşımları açıklar. |
İnme sonrası kullanılan temel ve nörofizyolojik temelli ölçme - değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygular. |
Hasta değerlendirmesine göre nörofizyolojik yaklaşımlardan uygun olanları seçer. |
Farklı nörofizyolojik yaklaşımların klinik uygulamalardaki kullanım alanlarını yorumlar. |
İnme sonrası vakalar için nörofizyolojik yaklaşımları içeren tedavi planları tasarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Nörofizyolojik Yaklaşımlara Giriş | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Serebrovasküler Olaylar | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yöntemi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yöntemine Göre Klinik Değerlendirme | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yöntemine Göre Üst Ekstremite, Gövde ve El Eğitimi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yöntemine Göre Alt Ekstremite Uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Nörogelişimsel Tedavi Yaklaşımı (Bobath) | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Değerlendirme Uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Tedavi Uygulamaları - Flask Devre | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Tedavi Uygulamaları - Spastisite Devresi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Tedavi Uygulamaları - İyileşme Devresi / Uygulama-Lab | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Margaret Johnstone Yöntemi ve Uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Brunnstrom, Bobath ve Johnstone Yöntemlerinin Karşılaştırılması | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Motor İyileşme ve Nöroplastisite | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Karaduman, A. A., Aksu Yıldırım, S., & Tunca Yılmaz, Ö. (Eds.). (2013). İnme sonrası fizyoterapi ve rehabilitasyon (K. Armutlu ve diğerleri, Haz.). Pelikan Yayıncılık. |
Krakauer, J. W. (2024). Broken movement: The neurobiology of motor recovery after stroke. MIT Press. |
Özdinçler, A. R. (Ed.). (2023). Nörofizyolojik temelli tedavi yaklaşımları. İstanbul Medikal Sağlık ve Yayıncılık. |
Page, S. J., & Levine, P. (2020). Changing minds: Integrating neuroplasticity with clinical stroke rehabilitation. Springer. |
Popovic, M. R., & Masani, K. (2020). Functional electrical stimulation therapy: Recovery of function following spinal cord injury and stroke. In Z. Rymer, T. Nef, & V. Dietz (Eds.), Neurorehabilitation technology (2nd ed., pp. 479–498). Springer. |
Raine, S., Meadows, L., & Lynch-Ellerington, M. (2020). Bobath concept: Theory and clinical practice in neurological rehabilitation (2nd ed.). Wiley-Blackwell. |
Dietz, V., & Ward, N. S. (Eds.). (2023). Nörorehabilitasyon ders kitabı (E. Kavlak & H. Tekgül, Çev. Ed.). İstanbul Tıp Kitabevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
5 | |||||
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
5 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 | |||||
2 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
5 | |||||
3 |
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim-uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |