| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| ODY244 | REHABİLİTATİF ODYOLOJİ | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜMİT TAŞKIN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | İşitsel eğitim, işitme kayıplı bireyler için işitsel rehabilitasyon sürecine ilişkin bilgi, beceri/davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | İşitsel eğitim, işitme cihazı etkin kullanımı, koklear implant etkin kullanımı, oryantasyonu, yardımcı dinleme cihazları ve etkin kullanımı, çocuklarda işitme kaybının etkileri ve ihtiyaçların karşılanması, yetişkin işitme kayıplılarda işitsel/bilişsel eğitim, farklı İşitsel bozukluğu olan vaka örnekleri için program belirleme,işitsel algı süreçleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İşitme kaybının özelliklerini açıklar. |
| Çocuk ve yetişkinlerde kullanılan amplifikasyon araçlarını ayırt eder. |
| Çocuklarda kullanılan yardımcı dinleme cihazlarının etkin kullanıldığı ortamları açıklar. |
| İşitme kaybının çocuk ve ailelerinin sosyal/duygusal etkilerini açıklar. |
| İşitme sağlığının korunması, önlenmesi, tanılanması, tedavi ve rehabilitasyonuna yönelik halk sağlığı uygulamalarında edindiği bilgi ve becerilerini gösteririr. |
| Belirli derece ve konfigürasyondaki kaybın dil kazanımına olan etkisini açıklar. |
| Belirli derece ve konfigürasyondaki kaybın akademik beceriler üzerine etkisini açıklar. |
| İşitme kayıplı bireylerde eğitsel/iletişim seçeneklerini ayırt eder. |
| İşitme kayıplı bireyler için habilitatif plan oluşturur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme Kaybına Sebep Olan Patolojileri Tanılama | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 2 | Literatür tarama,Bireysel araştırma | Erken Tanı Ve Odyolojik Değerlendirme | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | İşitme Kaybının Belirlenmesi | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme Cihazları Tanım Ve Tarihçe | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 5 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme Cihazlarının Parçaları | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İşitme Cihazı Endikasyonları | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Yetişkinlerde İşitme Cihazı Uyarlaması | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 8 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuklarda İşitme Cihaz Uyarlaması | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 9 | Web tabanlı araştırma | Dil Gelişimi | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama,Web tabanlı araştırma | İşitsel Gelişim Aşamaları | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 12 | Bireysel araştırma | İşitme Engelli Çocuklarda Dil Gelişimi | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | İşitsel Algının Değerlendirilmesi | Anlatım, Problem çözme. |
| 14 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitsel Rehabilitasyon | Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Genel Tekrar | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme. |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Altınyay, Ş. Konuşması Gereken Çocuğa Odyolojik ve Rehabilitatif Yaklaşım. |
| Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. |
| İclal, Ş. A. N., & Önder, S. (Eds.). (2022). İşitsel Rehabilitasyonda Uygulama Örnekleri. Akademisyen Kitabevi. |
| İclal, Ş. A. N., & Öztürk, B. (Eds.). (2021). Odyoloji’de Artikülasyon ve Fonoloji. Akademisyen Kitabevi. |
| Şan, Ö. Ü. İ., Önder, U. O. S., Söyler, O. D., & Topçuoğlu, O. E. A. (2022). İŞİTSEL REHABİLİTASYONDA UYGULAMA ÖRNEKLERİ. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
2 | |||||
| 2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
2 | |||||
| 3 |
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
|
5 | |||||
| 2 |
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
|
2 | |||||
| 2 |
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
|
5 | |||||
| 2 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
2 | |||||
| 3 |
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 14 | 2 | 28 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 51 | 0 | 104 |
| Genel Toplam | 104 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |