Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER208 |
KAN VE KAN KORUMA TEKNİKLERİ |
4 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kan ürünlerini ve kan koruma tekniklerinin öğretilmesine ilişkin bilgi beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Kan ürünleri , Transfüzyon gereksiniminin preoperatif hemostaz sistemi,
Koagulasyon faktör eksiklikleri, Trombositopeni ve trombosit fonksiyonları, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemlerin koagulan ve antikoagulan sistemler üzerindeki etkileri,
Antifibrinolitik ajanların(aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı,Pompa dışı koroner arter by-pass cerrahisi yönteminin seçimi,Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımı, Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanması, Kardiyovasküler cerrahideki kanama sorunları, Kan koruma teknikleri ile ilgili kontrollü çalışmalar, yayınlanmış rehberler ve vaka raporları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kan ürünleri hakkında bilgileri açıklar. |
Kan transfüzyonunu açıklar. |
Kan koruma tekniklerini uygular. |
Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanmasını açıklar. |
Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımını açıklar. |
Kan koruma teknikleriyle ilgili güncel yayınları tek başına takip eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Kan ürünleri |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Transfüzyon gereksiniminin preoperatif hemostaz sistemi |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Koagulasyon faktör eksiklikleri |
Anlatım |
4 |
Bireysel araştırma |
Trombositopeni ve trombosit fonksiyonları |
Anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler |
Anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemlerin koagulan ve antikoagulan sistemler üzerindeki etkileri |
Anlatım |
7 |
Web tabanlı araştırma |
Antifibrinolitik ajanların, (aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel araştırma |
Pompa dışı koroner arter by-pass cerrahisi yönteminin seçimi |
Anlatım, |
10 |
Literatür Tarama |
Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımı |
Anlatım |
11 |
Web tabanlı araştırma |
Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanması |
Anlatım |
12 |
Bireysel araştırma |
Kardiyovasküler cerrahideki hemostaz |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Kardiyovasküler cerrahideki kanama sorunları |
Anlatım |
14 |
Bireysel araştırma |
Kan koruma teknikleri ile ilgili kontrollü çalışmalar, yayınlanmış rehberler ve vaka raporları |
Örnek Olay |
15 |
Bireysel araştırma |
Genel Tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Demiralp, Tamer; Yiğit, Refik.(2001)Kardiyopulmoner ve kan fizyolojisi . İstanbul : Nobel |
Brodie, J. E., & Johnson, R. B. (1994). The manual of clinical perfusion. Glendale Medical Corporation. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
103 |
|
Genel Toplam |
103 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|