TR EN

SAĞLIK KURUMLARINDA İLETİŞİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYY141 SAĞLIK KURUMLARINDA İLETİŞİM 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ASLI KAYA
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sağlık iletişiminin kuramsal temelini açıklayarak öğrencilere, alanın disiplinler arası özelliğine uygun bir öngörü ve sağlık iletişimi faaliyetlerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmesine ilişkin bilgi, beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sağlık iletişimine Giriş, Sağlık iletişim kavramı, Sağlık iletişimi kuram ve modelleri, Sağlık iletişimi kampanya süreci, Medya ve sağlık, Sağlık okuryazarlığı, Eleştirel sağlık iletişimi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medyadaki sağlık söylemini sağlık iletişimi perspektifiyle birleştirir.
Sağlık kurumlarında iletişimi tanımlar.
Sağlık iletişimindeki temel kuramları ve modelleri karşılaştırır.
İletişimi engelleyen faktörleri sıralar.
Sağlık iletişimine özgü yöntemleri sınıflandırıp, sağlık kampanyaları düzenler.
Sağlık iletişimi alanındaki gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Yönetim Yapısı İçerisinde İletişimin Yeri Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama İletişimin Unsurları Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama Örgütsel Çatışmalar ve İletişimin Rolü Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama Hasta ve Çalışan Güvenliğinde İletişim Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Tıbbi Etik, İletişimin Etik Boyutları Anlatım, Tartışma
6 Literatür Tarama Temel Haklar, Temel Görevler ve İletişim Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama Sağlık İletişimi Çalışma Süreci Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Algı ve İletişim Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama Örgütsel İletişim Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Risk İletişimi, Medyada Savunuculuk Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama Sağlık Okuryazarlığı, Kritik Sağlık İletişimi Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama Medya ve Sağlık Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama Vaka Çözümlemeleri Anlatım, Tartışma
15 Literatür Tarama Vaka Çözümlemeleri Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Schiavo, R. (2007). Health communication: from theory to practice. USA: Jossey Bass.
Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Ankara: Nobel.
Okay, A. (2009). Sağlık iletişimi. İstanbul: MediaCat.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
4
2
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
3
3
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
3
4
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
3
2
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular.
4
3
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
3
2
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
5
3
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
4
4
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
5
2
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
5
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
4
2
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
5
3
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
5
4
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
3
2
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
5
3
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
5
4
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 20 2 40
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0