Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY145 | İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İnsan hakları kavramı ile modern çağın birey ve toplum odaklı meslek ve disiplini olan sosyal hizmet arasında bağlantılar kurulmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet,İnsan haklarının tarihsel gelişimi, İnsan haklarının sınıflandırılması, İnsan hakları ve Sosyal Hizmet, İnsan hakları ve demokrasi /Demokrasi ve sosyal hizmet, Sosyal savunmasızlık Kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan haklarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
Sosyal hizmette ele alınan hak temelli yaklaşım ile insan haklarını ilişkilendirir. |
Sosyal hizmet alanlarına göre hak ihlallerini açıklar. |
Onurlu bir yaşam için insan haklarına ihtiyaç duyulduğu fikrini anlar. |
İnsan hakları bakış açısından insan haklarının daha görünür kılınması gereken grupları kategorize eder. |
Dezavantajlı grupların toplumsal yaşama katılımını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Tanışma Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması:İzlence Kaynakça | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Temel Kavramlar: Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet Adalet | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan haklarının tarihsel gelişimi Eski uygarlıklar Antik Yunan Roma İmparatorluğu Rönesans & Reform Aydınlanma Dönemi İnsan haklarına ilişkin ilk yazılı metinler | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Osmanlı ve Türkiye’de İnsan Hakları anlayışının/söyleminin doğuşu ve gelişimi 1808 Sened-i İttifak 1839 Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) 1856 Islahat Fermanı 1876 Kanuni Esasi 1908 İkinci Meşrutiyet 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu 1924 Anayasası 1961 Anayasası 1982 Anayasası İnsan Haklarının Sınıflandırılması | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan Haklarının Nitelik Açısından Sınıflandırılması / Klasik İnsan Hakları Sınıflandırması Negatif Statü Hakları Pozitif Statü Hakları Aktif Statü Hakları İnsan Haklarının; İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması İnsan Haklarının 3 Kuşağı | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan hakları ve sosyal hizmet Hayırserlik temelli sosyal hizmet İhtiyaç temelli sosyal hizmet Hak temelli sosyal hizmet | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Demokrasi ve İnsan Hakları Demokrasi ve Sosyal Hizmet | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Ara sınav sorularının yanıtlanması ve değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet Etiği | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Kadının insan hakları | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Çocuk hakları | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Engelli hakları | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Yaşlı hakları İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi | Anlatım, Tartışma |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı , Ankara. |
Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku . İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi. Konferans Yazıları, No 7. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi |
Cılga, İ. Erkul, E., Yıldırım, B., Adıgüzel, İ.B. (2016). Sosyal Çalışma ve Sosyal Politika Yazıları. Ankara: Bellek Yayınları |
Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları . İstanbul: Gündoğan Yayıncılık |
Davaz, A. (2014) Eşitsiz Kızkardeşlik. Uluslararası ve Ortadoğu Kadın Hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları |
Demirbilek, S. (2009). Sosyal Politika Bağlamında Sosyal Hizmet. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası |
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. TBB Dergisi, 12-39 |
Ife, J. (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Ankara: Nika |
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları (Sayfa 33-35) |
Kuçuradi, İoanna (2018). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
Kuçuradi, İ ve Peker. B. (Der.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
Levent, E. (2012). AB Sürecinde Belgelerle İnsan Hakları. Eğitim, Demokrasi, Vatandaşlık. İstanbul: Arı Sanat |
Omay, U. (2011). Sosyal Haklar. Kısa ve Eleştirel Bir Bakış. İstanbul: Beta |
Paine, T. (2018). İnsan Hakları. (M. O. Dostel , Çev.) . İstanbul: İletişim (1791-1792). |
Taşğın, N. Ş. (2017). Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler. Değişen Anlayışlar, Refah Devletinden Hayırseverliğe, Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya. Ankara: Nika |
Yılmaz, A. (Edt.) (2004). Hikayemi Dinler misin? Konferanslar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan hakları, sosyal sorunlar, sosyal hizmet uygulama alanları, insan davranışı ve sosyal çevre bilgisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmet disiplini ile ilgili kuram, yaklaşım ve modelleri içeren bilgiye sahiptir.
|
2 | |||||
3 |
Sosyal refah politikası ve sosyal refah hizmetleri bilgilerine sahiptir.
|
5 | |||||
4 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde farklı özelliklerdeki müracaatçılara yönelik kanıta dayalı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
|
2 | |||||
2 |
İnsani hizmet örgütlerinde yönetim ve yönetim süreçleri ile proje tasarımı, proje yönetimi bilgilerine sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Eleştirel düşünebilme, analiz ve sentez yapabilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet araştırması yapma, yapılmış araştırma sonuçlarından yararlanma ve mesleki literatürü yorumlama becerisine sahiptir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Müracaatçı gruplarıyla genelci düzeyde kanıt temelli sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirme becerisine sahiptir.
|
2 | |||||
2 |
Sosyal hizmet uygulaması bağlamında sözlü ve yazılı iletişim kurma, ilgili bilişim teknolojilerini ve diğer teknolojileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
2 | |||||
3 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde müracaatçı sistemleri için sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ve bu müdahaleleri raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
|
2 | |||||
4 |
Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevleri yerine getirme, kurumlar arası ilişki, işbirliği ve eşgüdüm sağlama ve ortak hizmet geliştirme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
5 |
Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde uygulama yapabilme becerisine sahiptir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak sosyal hizmet müdahalesini bağımsız olarak yürütür.
|
2 | |||||
2 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
2 | |||||
3 |
Sosyal hizmet öğrencilerinin ve yeni mezun sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve gelişimine rehberlik ve danışmanlık yapar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili olarak edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlarla, aynı ve farklı meslekten kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
|
2 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet mesleği ile ilgili görev, yetki, hak ve sorumlulukları belirler.
|
2 | |||||
2 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve standartlara uygun davranır.
|
2 | |||||
3 |
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı benimseyerek, sosyal hizmetleri çeşitli politik bağlamlarda formüle eder ve etkiler.
|
5 | |||||
4 |
Sosyal hizmetin her müdahale düzeyinin uygulanmasında rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanır.
|
2 | |||||
5 |
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin gelişimini destekler.
|
2 | |||||
6 |
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
|
3 | |||||
7 |
İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim anlayışı doğrultusunda kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
3 | |||||
8 |
Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarını çevre bilinci içinde yürütür.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 3 | 3 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |