Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY142 | MESLEKİ ORYANTASYON | 2 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet alanlarıyla bu alanlara ait kurum ve kuruluşların işleyişine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sosyal hizmet alanları olan, yoksulluk ve sosyal yardımlar, çocuk refahı, kadın refahı, yaşlı refahı, engelli refahı, tıbbi sosyal hizmet, adli sosyal hizmet, sivil toplum kuruluşları ve sosyal hizmet alanlarına ilişkin bilgiler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal hizmet alanlarının önemini değerlendirir. |
Sosyal hizmet alanlarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
Sosyal hizmet alanlarına ait sorunları karşılaştırır. |
Sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişini açıklar. |
Sosyal hizmet sorun alanlarına ilişkin verilen hizmetleri kategorize eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Sosyal hizmet alanlarıyla ilgili genel tanıtım ve kaynak tanıtımı | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama | Sosyal Hizmete Giriş: Temel kavramlar, Sosyal Hizmet Çalışma Konuları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama | Sosyal Hizmetin Bilgi Temeli | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Kurum/Alan İnceleme: Sosyal Hizmet Merkezi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmetin Beceri Temeli | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmetin Değer Temeli | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Etik İlke ve Sorumlulukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Sosyal Hizmetin İşlevleri | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Çalışmacının Mesleki Rolleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Kurum/Alan İnceleme: ŞÖNİM-Kadın Konuk Evleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Planlı Değişim Süreci | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Planlı Değişim Süreci | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sosyal Hizmet Müdahale Düzeyleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama | Genel tekrar | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sheafor, B., Horejsi C.(2014) Sosyal Hizmet Uygulaması, Nika |
Thompson, N. (2013) Kuram ve Uygulamada Sosyal Hizmeti Anlamak |
Tufan, B.& Duyan, V. (2003). Sosyal Hizmetin İşlev ve Rolleri, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi,14(2), 1-22. |
Duyan, V.(2012).Sosyal Hizmet Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri, Ankara: Nika. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan hakları, sosyal sorunlar, sosyal hizmet uygulama alanları, insan davranışı ve sosyal çevre bilgisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet disiplini ile ilgili kuram, yaklaşım ve modelleri içeren bilgiye sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal refah politikası ve sosyal refah hizmetleri bilgilerine sahiptir.
|
5 | |||||
4 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde farklı özelliklerdeki müracaatçılara yönelik kanıta dayalı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
İnsani hizmet örgütlerinde yönetim ve yönetim süreçleri ile proje tasarımı, proje yönetimi bilgilerine sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Eleştirel düşünebilme, analiz ve sentez yapabilme becerisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmet araştırması yapma, yapılmış araştırma sonuçlarından yararlanma ve mesleki literatürü yorumlama becerisine sahiptir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Müracaatçı gruplarıyla genelci düzeyde kanıt temelli sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet uygulaması bağlamında sözlü ve yazılı iletişim kurma, ilgili bilişim teknolojilerini ve diğer teknolojileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde müracaatçı sistemleri için sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ve bu müdahaleleri raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevleri yerine getirme, kurumlar arası ilişki, işbirliği ve eşgüdüm sağlama ve ortak hizmet geliştirme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
5 |
Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde uygulama yapabilme becerisine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak sosyal hizmet müdahalesini bağımsız olarak yürütür.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmet öğrencilerinin ve yeni mezun sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve gelişimine rehberlik ve danışmanlık yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili olarak edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlarla, aynı ve farklı meslekten kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
|
4 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet mesleği ile ilgili görev, yetki, hak ve sorumlulukları belirler.
|
4 | |||||
2 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve standartlara uygun davranır.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı benimseyerek, sosyal hizmetleri çeşitli politik bağlamlarda formüle eder ve etkiler.
|
4 | |||||
4 |
Sosyal hizmetin her müdahale düzeyinin uygulanmasında rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanır.
|
4 | |||||
5 |
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin gelişimini destekler.
|
3 | |||||
6 |
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
|
4 | |||||
7 |
İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim anlayışı doğrultusunda kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
5 | |||||
8 |
Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarını çevre bilinci içinde yürütür.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 4 | 1 | 4 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 4 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |