Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY102 | TÜRKİYENİN TOPLUMSAL YAPISI | 2 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Günümüz Türkiye’sinin toplumsal, kültürel, sosyal ve ekonomik yapısının tarihsellik içinde kavranması ve Türkiye’nin güncel toplumsal sorunlarına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Toplumsal yapıyı anlamaya ve açıklamaya yönelik kavramlar ve kuramlar, toplumun temel kurumları: aile, eğitim, siyaset, ekonomi, din. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toplumsal yapı açıklamaya yönelik kavramları tanımlar. |
Toplumsal yapıyı ve toplumsal değişimi açıklamaya yönelik kuramları tanımlar. |
Türkiye'nin temel toplumsal kurumlarını sıralar. |
Aile kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Eğitim kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Siyaset kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Ekonomi kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
Din kurumunun toplumsal işlevini tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Tanışma, Ders Hakkında Genel Bilgi, Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama | Toplumu Anlamaya ve Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Toplum, Yığın, Kategori, Grup, Kitle | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıyı Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Davranış Örüntüleri, Kültür, Toplumsal Yapı, Toplumsal Değişme, Toplumsal tabakalaşma, Sınıf, Statü | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama | Türkiye’nin Toplumsal Yapısını Açıklamaya Yönelik Temel Kavramlar: Toplumsal Hareketlilik, Toplumsal Kurumlar, Sosyalizasyon, Sosyalleşme, Toplumsallaşma, Sosyal Kişi, Sosyal Kişilik, Kuram, Teori | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar: Yapısalcılık - Yapısal İşlevselcilik | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar (Devam): Yorumsamacı ve Toplumsal Eylem (Sosyal Davranışçılık) Kuramı (Devam), Toplumsal Eşitsizlik ve Sınıfsal Çatışma Kuramı | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama | Toplumsal Yapıdaki Değişimi Açıklamaya Yönelik Kuramlar (Devam): Toplumsal Eşitsizlik ve Sınıfsal Çatışma Kuramı (Devam), Yapılaşma Kuramı | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Aile, Eski Türk Ailesi, Osmanlı Toplumunda Aile | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Aile (Devam) | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Eğitim | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Din | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Ekonomi | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama | Toplumsal Kurumlar: Siyaset | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Zencirkıran, M. (Ed.) (2011) Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Bursa: Dora Yayınları. |
Joseph, F. Sosyoloji Nedir?, Ankara, Atilla Kitabevi |
Gökçe, B. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar |
Baudrillard, J. Sessiz Yığınların Gölgesinde, Ankara, Doğu-Batı |
Giddens , A. "Sosyoloji, Eleştirel bir giriş", Çev. Ülgen Yıldız, Ankara, Phoenix Yayınevi, |
Giddens, A. "Siyaset, Sosyoloji ve Toplumsal Teori", Çev. Tuncay Birkan, Metis Yayınları, |
Giddens, A. "Sosyolojik Yöntemin Yeni Kuralları", Çev. Ümit Tatlıcan, Bekir Balkız, Paradigma, Mart 2003, İstanbul |
Sunar, L. Türkiye’de Toplumsal Değişim |
Ortaylı,İ . 2006 ), Osmanlı Toplumunda Aile, 6.Baskı,İstanbul, Pan Yayıncılık |
İçli, G. (2002). Sosyolojiye Giriş. Ankara. Anı. |
Aytaç, Ö. (2002). Sosyoloji. Bir Giriş Denemesi. Elazığ. Üniversite Kitabevi. |
Doğan, İ. (2009). Dünden Bugüne Türk Ailesi. Ankara. Atatürk Kültür. Merkezi. |
Heper, M. (2011). Türkiye’nin Siyasal Hayatı. İstanbul. Doğan Kitap. |
Karpat, K. (2010). Türk Demokrasi Tarihi. İstanbul. Timaş Yayınları. |
Ünal, A.,Z. (2014). Toplumda Tabakalaşma ve Hareketlilik. Olgular Kavramlar Kıramlar. Ankara. Birleşik. |
Kıray, M. B. (2006). Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme. İstanbul. Özsöz Basım Yayıncılık. |
Tezcan, M. (2000). Türk Ailesi Antropojisi. Ankara. İmge. |
Topses, M. D. (2016). Kurumlar Sosyolojisi. Ankara. Nobel. |
Kinloch. G. C. (2014). Sosyolojik Teori. ( İçli ve Ayan. Çev.). Ankara. Birleşik |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan hakları, sosyal sorunlar, sosyal hizmet uygulama alanları, insan davranışı ve sosyal çevre bilgisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmet disiplini ile ilgili kuram, yaklaşım ve modelleri içeren bilgiye sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal refah politikası ve sosyal refah hizmetleri bilgilerine sahiptir.
|
5 | |||||
4 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde farklı özelliklerdeki müracaatçılara yönelik kanıta dayalı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
İnsani hizmet örgütlerinde yönetim ve yönetim süreçleri ile proje tasarımı, proje yönetimi bilgilerine sahiptir.
|
5 | |||||
3 |
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Eleştirel düşünebilme, analiz ve sentez yapabilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet araştırması yapma, yapılmış araştırma sonuçlarından yararlanma ve mesleki literatürü yorumlama becerisine sahiptir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Müracaatçı gruplarıyla genelci düzeyde kanıt temelli sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet uygulaması bağlamında sözlü ve yazılı iletişim kurma, ilgili bilişim teknolojilerini ve diğer teknolojileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
3 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde müracaatçı sistemleri için sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ve bu müdahaleleri raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevleri yerine getirme, kurumlar arası ilişki, işbirliği ve eşgüdüm sağlama ve ortak hizmet geliştirme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
5 |
Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde uygulama yapabilme becerisine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak sosyal hizmet müdahalesini bağımsız olarak yürütür.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmet öğrencilerinin ve yeni mezun sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve gelişimine rehberlik ve danışmanlık yapar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili olarak edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlarla, aynı ve farklı meslekten kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
|
4 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
5 | |||||
3 |
Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet mesleği ile ilgili görev, yetki, hak ve sorumlulukları belirler.
|
4 | |||||
2 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve standartlara uygun davranır.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı benimseyerek, sosyal hizmetleri çeşitli politik bağlamlarda formüle eder ve etkiler.
|
4 | |||||
4 |
Sosyal hizmetin her müdahale düzeyinin uygulanmasında rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanır.
|
4 | |||||
5 |
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin gelişimini destekler.
|
4 | |||||
6 |
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
|
4 | |||||
7 |
İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim anlayışı doğrultusunda kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
4 | |||||
8 |
Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarını çevre bilinci içinde yürütür.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 107 |
Genel Toplam | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |