Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY346 | SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI II | 6 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet alanında etik değerlere uygun, doğru ve güncel bilimsel bilginin üretilmesinin yöntemlerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bilimsel araştırmalarda etik, bilimsel araştırmalarda kalitatif ve kantitatif tekniklerin uygulama örnekleri üzerinden analizi, bilimsel araştırma fikrinin projeye dönüştürülmesi, bilimsel araştırma önerisi hazırlama. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal hizmet araştırmalarında etik kurallara bağlı kalır. |
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kalitatif teknikleri açıklar. |
Bilimsel araştırmalarda kullanılan kantitatif teknikleri açıklar. |
Farklı sosyal sorun alanlarına yönelik olarak tasarlanan bilimsel araştırmaları değerlendirir. |
Araştırma problemine uygun araştırma önerisi tasarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin süreç ve işleyişi, bir önceki dönemin analizi, bilimsel araştırma yeterliliğine ilişkin SWOT analizi uygulaması. Bilimsel araştırma stratejisi ve bilimsel araştırma yaklaşımları | Anlatım, Bireysel uygulamalar, Örnek olay inceleme, Tartışma |
2 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme I: Tarama Modelleri: Temel Nitelikleri ve Türleri - Genel Tarama Modeli, Örnek Olay Tarama Modeli | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
3 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modelleri, Tanımı, Temel Nitelikleri, Tek Değişken Yasası ve Nedensellik, Değişkenlerin Kategorileri ve Kontrolü | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
4 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Bilimsel araştırmada yöntem, Araştırma modeli ve türleri, Araştırma modeli belirleme II: Deneme Modelleri: Deneme Modellerinin Türleri. Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenilirlik | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
5 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırmalara Giriş; Nitel Araştırmaların Temel Özellikleri; Tasarım Aşamaları Nitel Araştırma Teknikleri I: Örnek İçerik Analizinin Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
6 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri II: Görüşme, Görüşmenin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Görüşme Formunun Hazırlanması, Örnek Görüşme Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
7 | - | Vize Sınavı Öncesi Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Vize Sınav Sonrası Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
10 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri III: Odak Grup Görüşmesi, Yöntemin Tarihsel Gelişimi, Temel Özellikleri, Sürecin Organizasyonu, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Odak Grup Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
11 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri IV: Gözlem, Gözlem Yönteminin Temel Özellikleri, Türleri, Güçlü ve Zayıf Yönleri, Örnek Gözlem Formunun ve Gözlem Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
12 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri V: Mecazlar Yoluyla Veri Toplama, Mecaz: Tanım ve İçerik, Mecazların Nitel Veri Toplamada Kullanılması, Örnek Araştırma Uygulamasının Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
13 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri VI: Eylem Araştırması, Eylem Araştırmasının Temel Özellikleri, Sürecin Yönetilmesi, Eylem Araştırmasının Eğitim-Öğretimde Kullanılması Örnek Uygulamanın Analizi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
14 | Web tabanlı araştırma, bireysel araştırma ve grup araştırmaları | Nitel Araştırma Teknikleri VII: Doküman İncelemesi, Temel Özellikleri; Doküman Türleri (Film, Video ve Fotoğraf vd.), Güçlü ve Zayıf Yönleri, Aşamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
15 | - | Final Sınavı Öncesi Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip-yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni.Ankara. Siyasal Kitabevi |
Krysik, J. L. ve Finn, J. (2015). Etkili Uygulama için Sosyal Hizmet Araştırması ( E. Erbay, Çev. Edt.) Ankara: Nika. |
Kuş, E. (2009). Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? . Ankara: Anı. |
Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (A. Gümüş ve M. S. Durgun, Çev.).Adana: Baki Kitabevi |
Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 2 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Yıldırım A. , Şimşek H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara. Seçkin. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan hakları, sosyal sorunlar, sosyal hizmet uygulama alanları, insan davranışı ve sosyal çevre bilgisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmet disiplini ile ilgili kuram, yaklaşım ve modelleri içeren bilgiye sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal refah politikası ve sosyal refah hizmetleri bilgilerine sahiptir.
|
3 | |||||
4 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde farklı özelliklerdeki müracaatçılara yönelik kanıta dayalı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
İnsani hizmet örgütlerinde yönetim ve yönetim süreçleri ile proje tasarımı, proje yönetimi bilgilerine sahiptir.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Eleştirel düşünebilme, analiz ve sentez yapabilme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmet araştırması yapma, yapılmış araştırma sonuçlarından yararlanma ve mesleki literatürü yorumlama becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Müracaatçı gruplarıyla genelci düzeyde kanıt temelli sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmet uygulaması bağlamında sözlü ve yazılı iletişim kurma, ilgili bilişim teknolojilerini ve diğer teknolojileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
3 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde müracaatçı sistemleri için sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ve bu müdahaleleri raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
4 |
Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevleri yerine getirme, kurumlar arası ilişki, işbirliği ve eşgüdüm sağlama ve ortak hizmet geliştirme becerisine sahiptir.
|
5 | |||||
5 |
Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde uygulama yapabilme becerisine sahiptir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak sosyal hizmet müdahalesini bağımsız olarak yürütür.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5 | |||||
3 |
Sosyal hizmet öğrencilerinin ve yeni mezun sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve gelişimine rehberlik ve danışmanlık yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili olarak edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlarla, aynı ve farklı meslekten kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
|
4 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet mesleği ile ilgili görev, yetki, hak ve sorumlulukları belirler.
|
5 | |||||
2 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve standartlara uygun davranır.
|
5 | |||||
3 |
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı benimseyerek, sosyal hizmetleri çeşitli politik bağlamlarda formüle eder ve etkiler.
|
4 | |||||
4 |
Sosyal hizmetin her müdahale düzeyinin uygulanmasında rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanır.
|
4 | |||||
5 |
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin gelişimini destekler.
|
4 | |||||
6 |
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
|
4 | |||||
7 |
İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim anlayışı doğrultusunda kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
4 | |||||
8 |
Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarını çevre bilinci içinde yürütür.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 132 |
Genel Toplam | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |