Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
CGY250 |
HALK SAĞLIĞI |
4 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Toplumdaki bireyleri etkileyen sağlık koşulları ve koruyucu sağlık hizmetlerinin öneminin öğrenilmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Halk Sağlığı kavramı, halk sağlığı hizmet alanları, sağlık hizmetlerinin amacı, koruyucu sağlık hizmetleri,anne sağlığı, çocuk sağlığı,aile planlaması ve eğitimi, bağışıklama, bağımlılıklar, bağımlılık çeşitleri ve önlenmesi, toplum beslenmesi, evde bakım,okul
sağlığı, toplum ruh sağlığı, bulaşıcı hastalıklar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Halk sağlığı alanında genel kavramları açıklar. |
Koruyucu sağlık hizmetlerini ve önemine bağlı kalır. |
Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmet alanlarını ayırır. |
Toplum ruh sağlığını değerlendirir. |
Toplumda ve çocukluk çağında sık görülen hastalıkları açıklar. |
Çocukluk dönemi büyüme ve gelişmesini halk sağlığı ile ilişkilendirir. |
Okul sağlığı çalışmalarını değerlendirir. |
Bağımlılıkları tanımlar sınıflandırır ve toplum ruh sağlığı ile ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Halk Sağlığına giriş |
Anlatım |
2 |
Literatür Tarama, Bireysel Çalışma |
Halk sağlığının temel kavramları |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama, Bireysel Çalışma |
Sağlık hizmetleri |
Anlatım |
4 |
Literatür Tarama |
Sağlığı koruma ve geliştirme ilkeleri |
Örnek Olay, Tartışma |
5 |
Bireysel Çalışma |
Kadın sağlığı |
Anlatım |
6 |
Bireysel Çalışma |
Bulaşıcı hastalıklar ve epidemiyoloji |
Örnek Olay, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama, Bireysel Çalışma |
Cinsel yolla bulaşan hastalıklar |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama, Bireysel Çalışma |
Anne çocuk sağlığı ve Aile planlaması |
Örnek Olay, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama |
Ergenlik dönemi sorunları ve bağımlılıklar |
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama |
Bağımlılıklar ve önlenmesi |
Anlatım, tartışma, literatür |
12 |
Bireysel Çalışma |
Bağımlılıklar ve önlenmesi |
Anlatım, Örnek Olay, literatür |
13 |
Literatür Tarama |
Bebeklik ve çocukluk döneminde bağışıklama |
Anlatım |
14 |
Literatür Tarama |
Toplum beslenmesi, anne ve çocuk beslenmesi |
Anlatım, Örnek Olay, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama |
Obezite ve kronik hastalıkların kontrolü |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Güler, Ç. Ve Akın, L. (Ed.). (2015). Halk Sağlığı. Ankara: 3 cilt Hacettepe yayınları. |
Piyal, B. (Ed). (2011). Halk Sağlığı. Ankara: A.Ü. Uzaktan Eğitim Yayınları. |
Elkin, N, Kütük H. (2023). Bağımlılıklardan Korunma ve Sağlıklı Yaşam: Kısa Bir Giriş. İGÜ Yayınları |
Şahin C, Günüç S. (2020). Teknoloji Bağımlıkları. Nobel Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk gelişimi bilim dalının mesleki kuramsal bilginin temelini çocuk, aile, gelişim,
değerlendirme, tanımlama, destek, müdahale, eğitim ve izlem kavramları oluşturur. Bu
kavramlar bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak Çocuk Gelişimi mesleğinin bilimsel temelde öğrenilmesini sağlama.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
8 |
2 |
16 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
1 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
1 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
82 |
|
Genel Toplam |
82 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|