TR EN

TOPLUMSAL BELLEK VE BELGESEL DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY424 TOPLUMSAL BELLEK VE BELGESEL 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÇANAKÇIOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilere bellek ve belgesel sinema arasındaki ilişkiyi kuracak ve kendi belgesel projelerini tasarlayacak temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini, belgesel sinema tarihi, belgesel film hakkındaki ana yaklaşımlar, başlıca belgesel türleri, tarihî, politik, propaganda, mockumentary, dokudrama gibi belgeseller, bellek ve belgesel arasındaki ilişki, karşıt bellekler gibi konular oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gerçeklik ve belgesel sinema ilişkisini tartışır.
Belgesel sinema türlerini ve biçimlerini açıklar.
Türkiye’de belgesel sinema gelişimini değerlendirir.
Belgeselci sorumluluğunu ve belgeselde nesnellik sorununu karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Ders işleyişini tartışma, öğrenci projeleri için öngörülen çalışmaların belirlenmesi. Anlatma Tekniği
2 Kitap okuma Bellek ve Gerçek İlişkisi Bellek ve Hatırlama Pratiği Bellek ve Unutma Pratiği Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme Toplumsal Bellek ve Sözlü Tarih Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme Toplumsal Bellek ve İktidar İlişkisi Karşıt Bellekler, Yüzleşme ve Hesaplaşma Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme: Film: Nanook of the North (1922) Robert Flaherty Belgesel Sinemanın Ortaya Çıkışı İngiliz Belge Sinema Okulu Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme: Film: Man with the Movie Camera (1929) Dziga Vertov Film: Chronicle of a Summer (1960) Jean Rouch&Edgar Morin Dziga Vertov ve Cinema-Verite anlayışı Direct Cinema ve Cinema Verite Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme: Film: Jaguar (1967) Jean Rouch Belgeselci sorumluluğu ve nesnelliği Belgesel Türlerine Yeni Yaklaşımlar: Doku-Drama Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme: Film: Tower (2016) Keith Maitland. Film: This is Spinal Tap (1984) Rob Reiner Etnokurmaca Mockumentary Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme: Film: Triumph des Willens (1935) Leni Riefenstahl Propaganda ve Belgesel Sinema Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme Türkiye’de Belgesel Sinemanın Günümüzdeki Durumu: Belgesel Sinemada Temsil Belgesel Sinemada Ötekiler Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme Bellek Mekanı Belgesel Sinema: Travma, Bellek ve İmge Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme: Film: Safrabolu’da Zaman (1976) Süha Arın Film: Hitit Güneşi (1956) Sabahattin Eyüboğlu Türk Belgesel Sinemasından Örnekler Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme Öğrenci Projelerinin Tartışılması Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma& Görsel kaynak izleme Öğrenci Projelerinin Tartışılması Anlatma, Örnek Olay ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rotha, P. (1995). Belgesel Sinema. İstanbul: Sistem Yayınları.
Susam, A. (2015). Toplumsal Bellek ve Belgesel Sinema. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Balkaya, F. (1993). Türkiye’de Belgesel Film Çalışmaları. Ankara: Basım Grafik Yayınları.
Aitken, I. (1998). The Documentary Film Movement: An Anthology Edinburgh: Edinburgh University Press.
Adalı, B. (1986). Belgesel Sinema: Belgesel Sinemanın Doğuşu, İngiliz Belgesel Okulu, Türk Belgesel Sineması. İstanbul: Hil Yayınları.
Halbwachs, M. (2018). Kolektif Bellek. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektronik ticaret ile ilgili temel bilgileri öğrenir.
2
Proje ve risk yönetim becerisi; girişimciliğin, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınmanın önemi hakkında farkındalık kazanır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dijital pazarlamayı öğrenerek, yeni nesil pazarlama stratejilerini takip eder.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektronik ticaret ile bilgi ve iletişim teknolojileri arasındaki ilişkiyi doğru bir biçimde ilişkilendirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri araştırır ve kendisini sürekli yenileyebilmenin önemini kavrar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Web ve grafik tasarımı ile ilgili beceri kazanır.
2
Dijital araçları etkin bir biçimde kullanmayı öğrenerek, yenilikçi işler ortaya koyabilme yeteneğine sahip olur.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektiften değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Güncel e-ticaret ortamını analiz eder.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0