TR EN

TV ELEŞTİRİSİ VE ANALİZİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY217 TV ELEŞTİRİSİ VE ANALİZİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi İPEK GÜRKAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilere televizyonun kurmaca ve olgusal metinlerini eleştirel teoriler, ideolojik çözümleme ve kültürel çalışmalar alanyazınının sağladığı kavramlar çerçevesinde okumalarını sağlayacak temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriğini, dünyada ve Türkiye'de medyanın geçirdiği yapısal dönüşüm ve medya içeriğinin dönüşüm süreci, eleştirel perspektifte televizyonun bir kitle iletişim aracı olarak ayırt edici karakteri, televizyon toplum ilişkisinin nasıl kavramsallaştırıldığı, televizyonun endüstriyel ve teknolojik gelişiminin televizyon programcılığını tarihsel olarak nasıl yapılandırdığı, televizyonun anlatı yapısı, anlatısal stratejileri ve temel türsel kategorileri, ticari yayıncılığın başlaması ile Türkiye’de televizyonun değişen anlamı, popüler televizyon içerikleri, yeni iletişim teknolojilerinin yaygınlaşmasının televizyon programcılığını ve izleme deneyimlerini nasıl dönüştürdüğü, televizyon eleştirisinin ve genel olarak medya okuryazarlığının önemi gibi konular kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Küreselleşme ile kültür arasındaki ilişkiyi yorumlar.
Televizyonun endüstriyel ve teknolojik gelişiminin tarihsel olarak nasıl yapılandığını değerlendirir.
Tecimsel yayıncılık anlayışının yaygınlaşması ile televizyonun değişen anlamını ayırt eder.
Televizyon izleme alışkanlıklarını ve izleme ölçümlerini dikkate alarak televizyondan iletilen enformasyonların şiddet, cinsellik, cinsiyetçilik kapsamında toplumsala etkisini yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. Anlatım
2 Okuma Eleştiri Nedir? Eleştirinin doğası. Eleştirel düşünme pratiğinin dönüşümü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Okuma 20. yüzyılın ilk yarısında kitle iletişim araçlarının reklam ve propaganda amaçlı kullanımı. Frankfurt Okulu eleştirel düşüncesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Okuma 20. yüzyıl ikinci yarısı televizyonun dünyada yaygınlaşması. Kitle toplumu teorileri ve medya incelemelerinde kullanımı. Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
5 Okuma Televizyon ve temsil Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Okuma Televizyon ve anlatı yapısı Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
7 Okuma Televizyonda türler. Bir endüstrisi olarak televizyonun özellikleri. Metalaşan televizyon programları Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Okuma Televizyon programlarına psikanalitik yaklaşım. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Okuma Televizyon programlarına feminist eleştiri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Okuma Reklamlardan dizilere idealize yaşamlar, Televizyon karakter inşası, Şöhret ve Star sistemi Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
13 Okuma Televizyonun gerçeklik miti Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
14 Okuma Televizyon kültür ilişkisi, Televizyon eleştirisi ve medya okuryazarlığı ilişkisi Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi
15 Okuma Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Dursun, Ç. (2005), TV Haberlerinde İdeoloji, İmge Kitabevi, Ankara
Ellis, J. (1999). Televizyonun Anlatısı. çev. Ayşe İnal. Yıllık 1997-1998, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi.
Mutman, M. Televizyonu Nasıl Sorgulamalı, Toplum ve Bilim, Sayı 67
İnal, A. (2001).Televizyon, Tür ve Temsil. Yıllık 1999, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi.
O'Donnell, V. J. (2007) Television Criticism, Sage Publications, Inc

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
5
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
4
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
5
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
3
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
0
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
0
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
0
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
0
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
0
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
0
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 6 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 158
Genel Toplam 158
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0