Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
THY217 | TV ELEŞTİRİSİ VE ANALİZİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi İPEK GÜRKAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere televizyonun kurmaca ve olgusal metinlerini eleştirel teoriler, ideolojik çözümleme ve kültürel çalışmalar alanyazınının sağladığı kavramlar çerçevesinde okumalarını sağlayacak temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriğini, dünyada ve Türkiye'de medyanın geçirdiği yapısal dönüşüm ve medya içeriğinin dönüşüm süreci, eleştirel perspektifte televizyonun bir kitle iletişim aracı olarak ayırt edici karakteri, televizyon toplum ilişkisinin nasıl kavramsallaştırıldığı, televizyonun endüstriyel ve teknolojik gelişiminin televizyon programcılığını tarihsel olarak nasıl yapılandırdığı, televizyonun anlatı yapısı, anlatısal stratejileri ve temel türsel kategorileri, ticari yayıncılığın başlaması ile Türkiye’de televizyonun değişen anlamı, popüler televizyon içerikleri, yeni iletişim teknolojilerinin yaygınlaşmasının televizyon programcılığını ve izleme deneyimlerini nasıl dönüştürdüğü, televizyon eleştirisinin ve genel olarak medya okuryazarlığının önemi gibi konular kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Küreselleşme ile kültür arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
Televizyonun endüstriyel ve teknolojik gelişiminin tarihsel olarak nasıl yapılandığını değerlendirir. |
Tecimsel yayıncılık anlayışının yaygınlaşması ile televizyonun değişen anlamını ayırt eder. |
Televizyon izleme alışkanlıklarını ve izleme ölçümlerini dikkate alarak televizyondan iletilen enformasyonların şiddet, cinsellik, cinsiyetçilik kapsamında toplumsala etkisini yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma | Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. | Anlatım |
2 | Okuma | Eleştiri Nedir? Eleştirinin doğası. Eleştirel düşünme pratiğinin dönüşümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Okuma | 20. yüzyılın ilk yarısında kitle iletişim araçlarının reklam ve propaganda amaçlı kullanımı. Frankfurt Okulu eleştirel düşüncesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Okuma | 20. yüzyıl ikinci yarısı televizyonun dünyada yaygınlaşması. Kitle toplumu teorileri ve medya incelemelerinde kullanımı. | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Okuma | Televizyon ve temsil | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Okuma | Televizyon ve anlatı yapısı | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Okuma | Televizyonda türler. Bir endüstrisi olarak televizyonun özellikleri. Metalaşan televizyon programları | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Okuma | Televizyon programlarına psikanalitik yaklaşım. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Okuma | Televizyon programlarına feminist eleştiri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Okuma | Reklamlardan dizilere idealize yaşamlar, Televizyon karakter inşası, Şöhret ve Star sistemi | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Okuma | Televizyonun gerçeklik miti | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Okuma | Televizyon kültür ilişkisi, Televizyon eleştirisi ve medya okuryazarlığı ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap Tartışma, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Okuma | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Dursun, Ç. (2005), TV Haberlerinde İdeoloji, İmge Kitabevi, Ankara |
Ellis, J. (1999). Televizyonun Anlatısı. çev. Ayşe İnal. Yıllık 1997-1998, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. |
Mutman, M. Televizyonu Nasıl Sorgulamalı, Toplum ve Bilim, Sayı 67 |
İnal, A. (2001).Televizyon, Tür ve Temsil. Yıllık 1999, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. |
O'Donnell, V. J. (2007) Television Criticism, Sage Publications, Inc |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
4 | |||||
3 |
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
|
5 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
|
0 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
|
0 | |||||
2 |
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
|
0 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
0 | |||||
3 |
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
0 | |||||
2 |
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 158 |
Genel Toplam | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |