TR EN

TRANSMEDYA VE PAZARLAMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY219 TRANSMEDYA VE PAZARLAMA 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Assoc.Prof. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Arş.Gör. TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: The aim of the course is to examine marketing, marketing communication, integrated marketing communication, digital marketing, key concepts of and approaches to transmedia, transmedia campaign cases regarding to marketing communications.
İçerik: The content of the course is marketing, marketing communications, integrated marketing communications, digital marketing, the concept transmedia and its types, international and local transmedia campaign cases.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Knows marketing, marketing communications and integrated marketing communications.
Defines transmedia.
Classifies transmedia narratives.
Understands the relationship between transmedia and marketing communication.
Analyzes the relationship between transmedia and marketing communication.
Evaluates marketing communication practices in transmedia narratives.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Reading Introduction to the course The concept of marketing The types of marketing Lecture
2 Reading The conceptual framework of marketing communications Lecture
3 Reading The fundamental approaches of marketing communications and Integrated Marketing Communications. Lecture
4 Reading The Process of Marketing Communications Lecture
5 Reading Digital Marketing Lecture
6 Reading The concept of transmedia and its definitions Lecture
7 Reading The Development of Transmedia Lecture
8 - MID-TERM EXAM -
9 Reading Typology of Transmedia Lecture
10 Reading Transmedia Narratives and Its Classification Lecture
11 Reading Transmedia storytelling and marketing communications Lecture
12 Reading Global transmedia cases Lecture
13 Reading Global transmedia cases Lecture
14 Reading Local transmedia cases Lecture
15 Reading Local transmedia cases Lecture
16 - FINAL EXAM -
17 - FINAL EXAM -

KAYNAKLAR

Yavuz ODABAŞI – Mine OYMAN Pazarlama İletişimi Yönetimi, 7. Baskı Mediacat Kitapları, İstanbul, 2007
Mehmet Serdar ERCİŞ Pazarlama İletişiminde Temel Yaklaşımlar Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2010
Ed. Yavuz ODABAŞI Pazarlama İletişimi Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 2850, Eskişehir, 2013
Emre GÖKŞİN Dijital Pazarlama Temelleri Abaküs Kitap Yayın Dağıtım, İstanbul, 2017
Dilek PENPEÇE Dijital İçerik Pazarlaması Karahan Kitabevi, Adana, 2013
Oğuz KUŞ İçerik Pazarlama Dijital Dünyada Marka ve Hikaye Yaratma Stratejileri Pales Yayınları, İstanbul, 2016
Mevlüt DÖNMEZ Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Danışman: Yrd. Doç. Dr. M. Evrim GÜLSÜNLER, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı, Konya, 2015
Melih Cem KILIÇ Transmedya Markalama Kampanyalarının Marka Farkındalığı Oluşturmadaki Rolü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Betül ÖZKAYA, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, İstanbul, 2019
Kenneth E. CLOW – Donald BAACK Bütünleşik Reklam, Tutundurma ve Pazarlama İletişimi Çev. Ed. R. Gülay ÖZTÜRK Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2016

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
4
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
4
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
4
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
4
2
Manages teamworks related with his / her field.
5
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
4
2
Summarizes the literature in his/her field.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
4
2
Organizes group studies in his/her field.
4
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
4
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
4
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Lecture & In-Class Activities 14 3 42
Preliminary & Further Study 13 3 39
Land Surveying 0 0 0
Group Work 0 0 0
Laboratory 0 0 0
Reading 0 0 0
Assignment (Homework) 1 20 20
Project Work 0 0 0
Seminar 0 0 0
Internship 0 0 0
Technical Visit 0 0 0
Web Based Learning 0 0 0
Implementation/Application/Practice 0 0 0
Practice at a workplace 0 0 0
Occupational Activity 0 0 0
Social Activity 0 0 0
Thesis Work 0 0 0
Field Study 0 0 0
Report Writing 0 0 0
Final Exam 1 1 1
Preparation for the Final Exam 1 30 30
Mid-Term Exam 1 1 1
Preparation for the Mid-Term Exam 1 15 15
Short Exam 0 0 0
Preparation for the Short Exam 0 0 0
TOTAL 32 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0