| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| YMI251 | MEDYA OKURYAZARLIK KRİTİĞİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi İPEK GÜRKAN |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilerin medya mesajlarını eleştirel gözle inceleyebilmesini sağlamak. Medyanın dilini, üretim süreçlerini, ideolojik ve kültürel yönlendirmelerini fark ettirmek. Geleneksel ve dijital medya arasındaki farkları, güç ilişkilerini ve manipülasyon tekniklerini analiz edebilme becerisi kazandırmak. Bilgi kirliliği, dezenformasyon ve algı yönetimi konularında bilinç oluşturmak. Katılımcılara medya içeriklerini tüketirken seçici, bilinçli ve sorumlu bir yaklaşım geliştirme alışkanlığı kazandırmak. |
| İçerik: | Öğrencilerin medya mesajlarını eleştirel gözle inceleyebilmesini sağlamak. Medyanın dilini, üretim süreçlerini, ideolojik ve kültürel yönlendirmelerini fark ettirmek. Geleneksel ve dijital medya arasındaki farkları, güç ilişkilerini ve manipülasyon tekniklerini analiz edebilme becerisi kazandırmak. Bilgi kirliliği, dezenformasyon ve algı yönetimi konularında bilinç oluşturmak. Katılımcılara medya içeriklerini tüketirken seçici, bilinçli ve sorumlu bir yaklaşım geliştirme alışkanlığı kazandırmak. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Medya okuryazarlığı kavramını öğrenmeleri hedeflenmektedir. |
| Medya mesajlarını algılama ve yönetme konusunda bilinçlenmeleri hedeflenmektedir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Araştırma ve okuma | Medya okuryazarlığı kavramı, konumu ve uygulamaları | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 2 | Araştırma ve okuma | Dünya’da ve Türkiye’de medya okuryazarlığının tarihi | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 3 | Araştırma ve okuma | Medya okuryazarlığı eğitiminde temel yaklaşımlar | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 4 | Araştırma ve okuma | Çocukların ve gençlerin medya ile iletişiminde temel sorunlar | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 5 | Araştırma ve okuma | Temel eğitimde ve üniversitede medya okuryazarlığı | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 6 | Araştırma ve okuma | Dil gelişimi bağlamında medya okuryazarlığı | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 7 | Araştırma ve okuma | Medya okuryazarlığı eğitiminde ülkelerden örnek yaklaşımlar | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 8 | Araştırma ve okuma | Medya okuryazarlığı eğitiminde okul ve ailenin rolü | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 9 | Araştırma ve okuma | Medya okuryazarlığında eğitim metodları | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Araştırma ve okuma | Medya alanındaki bireysel ve toplumsal sorumluluklar hakkında bilinçlenme | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 12 | Araştırma ve okuma | Doğru ve güncel medya içeriklerine ulaşabilme becerisi kazanmak ve kazandırabilmek | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 13 | Araştırma ve okuma | Kültür endüstrisi olarak medya ve medyanın rolü | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 14 | Araştırma ve okuma | Medya içeriklerini üretme ve paylaşma | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 15 | Araştırma ve okuma | Medya içeriklerini çözümleme ve değerlendirme | Sunum, dijital içerik kaynakları |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Kemal Ünal, Medya OKuryazarlığı, Ütopya yayınevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
|
5 | |||||
| 2 |
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
|
5 | |||||
| 2 |
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
|
4 | |||||
| 2 |
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
|
4 | |||||
| 2 |
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
|
4 | |||||
| 3 |
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
|
5 | |||||
| 2 |
Alanındaki literatürü özetler.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında grup çalışmaları organize eder.
|
5 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
|
5 | |||||
| 2 |
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
|
5 | |||||
| 3 |
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 3 | 30 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 12 | 6 | 72 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 40 | 0 | 154 |
| Genel Toplam | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |