TR EN

MEDYA OKURYAZARLIK KRİTİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YMI251 MEDYA OKURYAZARLIK KRİTİĞİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi İPEK GÜRKAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin medya mesajlarını eleştirel gözle inceleyebilmesini sağlamak. Medyanın dilini, üretim süreçlerini, ideolojik ve kültürel yönlendirmelerini fark ettirmek. Geleneksel ve dijital medya arasındaki farkları, güç ilişkilerini ve manipülasyon tekniklerini analiz edebilme becerisi kazandırmak. Bilgi kirliliği, dezenformasyon ve algı yönetimi konularında bilinç oluşturmak. Katılımcılara medya içeriklerini tüketirken seçici, bilinçli ve sorumlu bir yaklaşım geliştirme alışkanlığı kazandırmak.
İçerik: Öğrencilerin medya mesajlarını eleştirel gözle inceleyebilmesini sağlamak. Medyanın dilini, üretim süreçlerini, ideolojik ve kültürel yönlendirmelerini fark ettirmek. Geleneksel ve dijital medya arasındaki farkları, güç ilişkilerini ve manipülasyon tekniklerini analiz edebilme becerisi kazandırmak. Bilgi kirliliği, dezenformasyon ve algı yönetimi konularında bilinç oluşturmak. Katılımcılara medya içeriklerini tüketirken seçici, bilinçli ve sorumlu bir yaklaşım geliştirme alışkanlığı kazandırmak.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medya okuryazarlığı kavramını öğrenmeleri hedeflenmektedir.
Medya mesajlarını algılama ve yönetme konusunda bilinçlenmeleri hedeflenmektedir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Araştırma ve okuma Medya okuryazarlığı kavramı, konumu ve uygulamaları Sunum, dijital içerik kaynakları
2 Araştırma ve okuma Dünya’da ve Türkiye’de medya okuryazarlığının tarihi Sunum, dijital içerik kaynakları
3 Araştırma ve okuma Medya okuryazarlığı eğitiminde temel yaklaşımlar Sunum, dijital içerik kaynakları
4 Araştırma ve okuma Çocukların ve gençlerin medya ile iletişiminde temel sorunlar Sunum, dijital içerik kaynakları
5 Araştırma ve okuma Temel eğitimde ve üniversitede medya okuryazarlığı Sunum, dijital içerik kaynakları
6 Araştırma ve okuma Dil gelişimi bağlamında medya okuryazarlığı Sunum, dijital içerik kaynakları
7 Araştırma ve okuma Medya okuryazarlığı eğitiminde ülkelerden örnek yaklaşımlar Sunum, dijital içerik kaynakları
8 Araştırma ve okuma Medya okuryazarlığı eğitiminde okul ve ailenin rolü Sunum, dijital içerik kaynakları
9 Araştırma ve okuma Medya okuryazarlığında eğitim metodları Sunum, dijital içerik kaynakları
10 - ARA SINAV -
11 Araştırma ve okuma Medya alanındaki bireysel ve toplumsal sorumluluklar hakkında bilinçlenme Sunum, dijital içerik kaynakları
12 Araştırma ve okuma Doğru ve güncel medya içeriklerine ulaşabilme becerisi kazanmak ve kazandırabilmek Sunum, dijital içerik kaynakları
13 Araştırma ve okuma Kültür endüstrisi olarak medya ve medyanın rolü Sunum, dijital içerik kaynakları
14 Araştırma ve okuma Medya içeriklerini üretme ve paylaşma Sunum, dijital içerik kaynakları
15 Araştırma ve okuma Medya içeriklerini çözümleme ve değerlendirme Sunum, dijital içerik kaynakları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kemal Ünal, Medya OKuryazarlığı, Ütopya yayınevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 40 Klasik Sınav
Kısa Sınav 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 3 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
5
2
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
5
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
4
2
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
4
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
4
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
5
2
Alanındaki literatürü özetler.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
4
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
5
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
5
3
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 3 30
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0