TR EN

YENİ MEDYA KÜLTÜRÜ VE DİJİTAL ANLATILAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
YMI253 YENİ MEDYA KÜLTÜRÜ VE DİJİTAL ANLATILAR 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi AYSUN KÖRLÜ TOPAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilerin yeni medya kavramlarını, dijital anlatı biçimlerini ve bu anlatıların kültürel, teknolojik ve toplumsal bağlamlarını öğrenmesini sağlamaktır. Öğrencilerin, kullanıcı üretimli içerik, sosyal medya estetiği, algoritmik görünürlük ve yapay zekâ ile şekillenen dijital anlatılar üzerine eleştirel bir perspektif geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca, ders kapsamında dijital kültür üretiminden etkileşimli hikâye anlatımına kadar uzanan örneklerle kuramsal bir anlayış kazandırılır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; yeni medyaya giriş, yeni medya kültürü, dijital anlatı, katılımcı anlatıları, sosyal medyada kimlik ve anlatı, hashtag kültürü ve karşı anlatılar, algoritmalar ve görünürlük, çevrimiçi topluluklar, video oyunlarında anlatı, etkileşimli anlatı biçimleri, yapay zeka ve yeni medya kültürü, yapay zeka ve dijital anlatı, dijital anlatı üretimine çeşitli örnekler oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Anlatı, yeni medya kültürü, dijital kültür ve dijital anlatı biçimlerini tanımlar.
Sosyal medyada kimlik, anonimlik ve çoklu kimlik temsillerini çözümleyerek bunların kültürel ve toplumsal bağlamlarını anlar.
Kullanıcı üretimli içerik, meme kültürü, hashtag aktivizmi ve algoritmik görünürlük gibi güncel dijital pratiklerin özelliklerini öğrenir.
Hipermetin, web dizisi, VR belgeseli veya yapay zekâ destekli içerik gibi farklı etkileşimli anlatı biçimlerini örneklerle özetler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Yeni medya nedir? Bir giriş Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yeni medya kültürü Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Dijital anlatı Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Katılımcı anlatıları Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Sosyal medyada kimlik ve anlatı I Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Sosyal medyada kimlik ve anlatı II Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Hashtag kültürü ve karşı anlatılar Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Algoritmalar ve görünürlük Anlatım, soru-cevap, tartışma
9 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Çevrimiçi topluluklar Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 - ARA SINAV -
11 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Video oyunlarında anlatı Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Etkileşimli anlatı biçimleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yapay zeka ve yeni medya kültürü Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yapay zeka ve dijital anlatı Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Dijital anlatı üretiminin çeşitli örnekleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
Castells, M. (2005). Ag Toplumunun Yükselisi. Bilgi Üniversitesi.
Şimşek, B. (2018). İletişim çalışmaları bağlamında dijital hikâye anlatımı: Kavramlar ve Türkiye deneyimi. İstanbul: Alternatif Bilişim Derneği.
Stokes, J. (2022). Medya ve Kültür Çalışmaları Nasıl Yapılır?

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili temel kavramları belirler ve bu alana ilişkin kavramları tasvir eder.
4
2
Medya ve İletişim alanıyla ilgili güncel gelişmeleri sınıflandırır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanına ilişkin konular üzerine tartışır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu bölümden mezun olunca öğrenci Medya ve İletişim alanındaki kavramlar, konular ve teknikler arasında bağlantı kurar.
4
2
Alana ilişkin sorunların çözümleri üzerine tartışır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki teknikleri ve çözümleri medya sektöründe karşılaştığı sorunlara uygular.
3
2
Medya ve İletişim alanındaki akademik ve sektörel sorunlar için var olan çözümleri güncel ihtiyaçlara yönelik olarak değiştirir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanı ile ilgili bağımsız çalışma yöntemlerini uygular.
3
2
Kendi alanı ile ilgili ekip çalışmalarını yönetir.
3
3
Disiplinler arası farklı methodlarla, kendi alanı arasında bağlantı kurar.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanındaki kavram ve tekniklerin güncel olup olmadığını karşılaştırır ve bu kavram ve tekniklerin uygulanabilir olup olmadığını analiz eder.
4
2
Alanındaki literatürü özetler.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya ve İletişim alanının diğer temsilcileri için metot ve çözümler üretir.
3
2
Alanında grup çalışmaları organize eder.
3
3
Alanı ile ilgili kişilerarası tartışmalarda düşüncelerini açıklar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yeni bilgi ve teknikler üretir.
5
2
Alanında meydana gelecek gelişmeleri ve sorunları tahmin eder.
5
3
Medya ve İletişim alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını test eder.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0