| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| YOB151 |
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİNE GİRİŞ |
1 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi AHMET ESAD YURTSEVER |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilişim sistemleri ve teknolojilerinin iş dünyasındaki rolünü tanımlayarak temel kavramları öğrenmeleri ve bu sistemlerin işletmeler tarafından hangi amaçlarla ve nasıl kullanıldığını açıklayabilmeleridir. Öğrenciler, bilişim sistemlerinin iş süreçlerine, karar alma mekanizmalarına ve rekabet avantajına olan katkılarını analiz edecek; iş hedefleri ile organizasyonel ihtiyaçların, teknolojik çözümlerin seçimi ve uygulanması üzerinde nasıl etkili olduğunu değerlendirir. Ayrıca, edindikleri bilgi ve analiz becerileri doğrultusunda, işletmelere yönelik uygun bilişim sistemleri çözümleri tasarlamaları ve önermeleri beklenir. Bu sayede öğrenciler, teorik bilgileri uygulamaya aktarabilme ve teknolojiyi stratejik bir araç olarak kullanma yeterliliği kazanır. |
| İçerik: |
Bu ders, öğrencilerin işletme verilerinin etkin bir şekilde işlenmesi, ofis otomasyonu süreçlerinin anlaşılması, bilgi raporlama yöntemlerinin uygulanması ve karar destek mekanizmalarının analiz edilmesi konularında bilgi ve beceri kazanmalarını amaçlar. Ders kapsamında, modern bilgisayar tabanlı bilgi sistemlerinin tasarımı, uygulanması, kontrol edilmesi ve stratejik düzeyde kullanımı ile ilgili temel ilkeler ele alınır. Öğrenciler, elektronik veri transferi, tedarik zinciri yönetimi, küresel bilgi sistemleri, karar destek sistemleri, coğrafi bilgi sistemleri, yapay zekâ uygulamaları ve uzman sistemler gibi güncel teknolojileri tanımlayacak, bu sistemlerin işlevlerini açıklayacak, çeşitli senaryolar çerçevesinde iş süreçlerine etkilerini analiz edecek ve uygun bilgi sistemleri çözümleri geliştirmeye yönelik önerilerde bulunulur. Ayrıca, bilgi sistemlerinde karşılaşılan riskleri değerlendirmeleri, kontrol mekanizmalarını tanımaları ve güvenlik önlemlerini uygulayabilmeleri beklenir. Bu sayede öğrenciler, teknolojik sistemlerin işletme stratejileriyle nasıl bütünleştirileceğini kavrayarak karar verme süreçlerine katkı sağlayabilecek donanıma ulaşmaları beklenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Temel Kavramları Açıklar
Bilgi Sistemlerinin Türlerini Tanımlar
Bilgi Sistemlerinin İşletme Süreçlerine Katkısını Analiz Eder
Bilişim Teknolojilerinin Temellerini Kavrar
Bilgi Yönetimi ve Veri Analizi İlişkisini Açıklar
Etik ve Güvenlik Konularını Değerlendirir
Sistem Geliştirme Süreçlerini Tanımlar
Dijital Dönüşüm ve E-Ticaret Uygulamalarını Tanır
Takım Çalışması ve İletişim Becerilerini Kullanır
Güncel Bilişim Eğilimlerini Takip Eder |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Yönetim Bilişim Sistemlerine Giriş |
- |
| 2 |
- |
Bilgi ve Veri Kavramları |
- |
| 3 |
- |
Bilişim Sistemlerinin Organizasyonlara Etkisi |
- |
| 4 |
- |
Bilgi Sistemleri Türleri |
- |
| 5 |
- |
Bilgi Sistemlerinin Bileşenleri |
- |
| 6 |
- |
İş Süreçleri ve Bilgi Sistemleri |
- |
| 7 |
- |
E-Ticaret ve Dijital İş Modelleri |
- |
| 8 |
- |
Karar Destek Sistemleri ve Yapay Zekâ |
- |
| 9 |
- |
Kurumsal Sistemler ve ERP |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Bilgi Sistemlerinde Risk, Güvenlik ve Etik |
- |
| 12 |
- |
Tedarik Zinciri ve Müşteri İlişkileri Yönetimi |
- |
| 13 |
- |
Küresel Bilgi Sistemleri ve Gelecek Trendleri |
- |
| 14 |
- |
Bilişim Sistemleri ve Sürdürülebilirlik |
- |
| 15 |
- |
Genel Tekrar |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Laudon, K. C., Laudon, J. P. (2014). Yönetim Bilişim Sistemleri: Dijital İşletmeyi Yönetme, İstanbul: Nobel Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İşletme, işletme bilgi yönetimi, programlama ve yönetim bilişim sistemlerinin temel kavramlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Alanıyla ilgili kavramları bilişim sistemleri ve programlama dilleriyle ilişkilendirerek açıklar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri bilişim ve işletme kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İşletmelerde bilgi yönetiminin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Alanıyla ilgili edindiği kuramsal bilgileri güncel teknolojilere entegre eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Öğrendiği programlama dillerini işletmenin işleyişine yönelik uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İşletmelerde ortaya çıkan problemlerin çözümü ile ilgili görev ve sorumluluklarını yerine getirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Alanıyla ilgili projeler yürütür.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanıyla ilgili teknik alt yapı bilgisi ve yaklaşımlarını işletme bilgi yönetimi süreçlerine entegre eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek alanıyla ilgili gelişme ve yenilikleri araştırır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanındaki paydaşlarla yeni fikirler üretmek için iş birliği yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Alanıyla ilgili programlama dillerini kullanarak program yazar.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
0 |
0 |
0 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|