Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
YOB153 |
VERİ BİLİMİNE GİRİŞ |
1 |
3 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi BANU KAYINOVA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere veri biliminin temel kavramlarını tanıtmak, veri odaklı düşünme becerisi kazandırmak ve veri toplama, işleme, analiz etme ve yorumlama süreçlerine giriş sağlamaktır. |
İçerik: |
Veri bilimi kavramı, veri türleri, veri toplama yöntemleri, temel istatistik kavramları, veri temizleme ve ön işleme, veri görselleştirme teknikleri, algoritmik düşünme ve veri analizi mantığı, veri biliminin uygulama alanları, etik ve gizlilik konuları, büyük veri ve gelecekteki veri bilimi trendleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Veri bilimi ve veri analitiği kavramlarını açıklar. |
Veri kaynaklarını ve veri türlerini tanımlar. |
Basit istatistiksel özetler üretir. |
Veri temizleme ve düzenleme yöntemlerini kavrar. |
Veri görselleştirme tekniklerini yorumlar. |
Algoritmik düşünme kavramını açıklar ve veri analizi sürecindeki rolünü tartışır. |
Veri biliminin farklı disiplinlerdeki kullanım alanlarını örneklerle açıklar. |
Veri etiği ve gizlilik ilkelerini tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Tanışma, ders içeriğinin tanıtımı, veri bilimine giriş: kavramlar, tarihçe ve önemi. |
Anlatım |
2 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri türleri ve veri kaynakları. |
Anlatım |
3 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri toplama yöntemleri ve temel veri yapıları. |
Anlatım |
4 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri temizleme ve ön işleme (eksik/veri hataları). |
Anlatım |
5 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Temel istatistik kavramları (ortalama, medyan, varyans). |
Anlatım |
6 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri görselleştirmeye giriş (tablolar, grafikler). |
Anlatım |
7 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Algoritmik düşünme ve veri analizi mantığı (dil bağımsız). |
Anlatım |
8 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri setleri üzerinde basit analiz örnekleri. |
Anlatım |
9 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri madenciliğine giriş ve örnek uygulamalar. |
Anlatım |
10 |
- |
ARA SINAV |
- |
11 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Makine öğrenmesine giriş (temel kavramlar). |
Anlatım |
12 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri bilimi uygulama alanları (sağlık, finans, eğitim vb.). |
Anlatım |
13 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Büyük veri ve bulut tabanlı veri işleme. |
Anlatım |
14 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Veri bilimi etik ilkeleri ve gelecekteki trendler. |
Anlatım-tartışma |
15 |
Kitap-Ders Notu
Okuma |
Genel tekrar. |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çelik, A. (2021). Veri Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Kılınç, D. & Başeğmez, N. (2019). Uygulamalarla Veri Bilimi: Yapay Zeka ve Makine Öğrenmesi. İstanbul: Abaküs Kitap. |
Öğretim elemanı tarafından sağlanacak güncel ders notları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İşletme, işletme bilgi yönetimi, programlama ve yönetim bilişim sistemlerinin temel kavramlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanıyla ilgili kavramları bilişim sistemleri ve programlama dilleriyle ilişkilendirerek açıklar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri bilişim ve işletme kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İşletmelerde bilgi yönetiminin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanıyla ilgili edindiği kuramsal bilgileri güncel teknolojilere entegre eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrendiği programlama dillerini işletmenin işleyişine yönelik uygular.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İşletmelerde ortaya çıkan problemlerin çözümü ile ilgili görev ve sorumluluklarını yerine getirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanıyla ilgili projeler yürütür.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili teknik alt yapı bilgisi ve yaklaşımlarını işletme bilgi yönetimi süreçlerine entegre eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek alanıyla ilgili gelişme ve yenilikleri araştırır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanındaki paydaşlarla yeni fikirler üretmek için iş birliği yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanıyla ilgili programlama dillerini kullanarak program yazar.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
3 |
42 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
182 |
|
Genel Toplam |
182 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|