Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE426 | CUMHURİYET DEVRİ TÜRK ROMANI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ŞEREFNUR ATİK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini ve gelişimini etkileyen tarihi, sosyal, kültürel ve ekonomik süreçler bağlamında belirli sanatsal eğilimleri ve dönemleri, bunları temsil kabiliyeti olan romanları ve romancıları öğrencilere tanıtmak;örnek metinlerden yola çıkarak roman incelemesi yapmaktır. |
İçerik: | Derste; örnek metinler çerçevesinde Cumhuriyet Dönemi Türk romanı kronolojik ve tematik biçimde değerlendirilmektedir. Cumhuriyet Dönemi Türk romanına yön veren sosyal, siyasal ve kültürel süreçler açıklanmakta, bunların edebiyat üzerine etkisi değerlendirilmektedir. Cumhuriyet Döeneminin belli başlı yazarları ve eserleri tanıtılmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini etkileyen tarihsel, sosyal, kültürel ve siyasi parametreleri tanır. |
Cumhuriyet Döneminde Türk romancılığını dönemsel ve tematik olarak inceler. |
Bu dönemde eser veren belli başlı yazarları ve eserlerini sıralar. |
Bu dönemde yazılmış eserleri içerik ve teknik açıdan inceler. |
Modernizmi ve 1950 sonrası Türk romancılığına etkisini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Ders hakkında genel bilgilendirme. Roman İnceleme: İçerik ve teknik değerlendirme ölçütleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini etkileyen tarihsel, sosyal, kültürel ve siyasi parametreler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Kurucu kadro ve eserleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Bireysel yönelimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Bireysel yönelimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Toplumcu Gerçekçilik: Sabahattin Ali...vd. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Ahmed hamdi Tanpınar ve Roman Anlayışı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Modernizm: Yusuf Atılgan | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Kemal Tahir ve eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Orhan Kemalve eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Yaşar Kemal ve eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Türk romanında eşkiya tipolojisi: İnce Memed Dörtlemesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | Tarihi roman kavramı ve 1950 sonrası Türk edebiyatında tarihsel roman | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Tarama | 1950 sonrası Türk romanındaki bireysel eğilimler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Naci, F. (2017), Yüzyılın 100 Türk Romanı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yay. |
Parla, J. (2015), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yay. |
Moran, B. (2016), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 3 cilt, İstanbul: İletişim Yay. |
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
Abasıyanık, S. “Son Kuşlar”, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul. 2013 |
Kemal, O. “Ekmek Kavgası”, Everest Yayınları, İstanbul. 2017. |
Çelik, Y. “Sait Faik ve İnsan”, Akçağ Yayınları, Ankara. 2002. |
Kaplan, Mehmet. “Hikâye Tahlilleri”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 1986 |
Kaplan, Mehmet. “Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 1986. |
Tanpınar, Ahmet. H. “Edebiyat Üzerine Makaleler”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 2000. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
0 | |||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
1 | |||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
1 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
5 | |||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
1 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
5 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
1 | |||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |