Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AVM301 | AVIATION SAFETY AND SECURITY | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi FATİH KILIÇ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile havacılık emniyeti programının yürütülebilmesi için engel oluşturacak psikolojik problemlerin ortadan kaldırılabilmesine ilişkin genel bir bakış sunmak ve havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramların açıklanabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | havacılık emniyeti ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, adil kültür, Emniyet bilinci, sivil havacılıkta emniyet yönetim sistemi yönetmeliği, emniyet risk yönetimi ve teşviki, gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Havacılık emniyet sistemlerini tanır. |
Havacılık emniyeti ile ilgili problemlere çözüm üretir. |
Havacılık güvenliği ile ilgili uluslararası mevzuatları açıklar. |
Havacılık güvenliği ile ilgili uluslararası kuruluşların mevzuatlarını açıklar. |
Havayolu işletmeciliği açısından mevzuatların analiz eder. |
Emniyet Risk Yönetimi ve Teşvikini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap Okuma | Sivil havacılık ve emniyet konularına genel giriş. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Havacılık işletmelerinde emniyet yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
3 | Kitap Okuma | El Kitapları Prosedür ve Talimatlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Sivil Havacılıkta Emniyet Yönetim Sistemi Yönetmeliği (SHY-SMS) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Emniyet Risk Yönetimi ve Teşviki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Emniyet Risk Yönetimi ve Teşviki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinin tarihçesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinin tarihçesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliği ile ilgili genel terminoloji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Uluslar arası kurallar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
12 | Kitap Okuma | ICAO Annex 19 annex 17 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Ulusal kurallar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Havaalanı güvenliği ile ilgili plan ve programlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Havaalanı acil durum planlaması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
GEREDE, E. (2018). HAVACILIKTA EMNİYET YÖNETİMİ, TEORİDEN UYGULAMAYA GELENEKSEL VE YENİ NESİL YAKLAŞIMLAR, PEGEM AKADEMİ YAYINCILIK ANKARA |
Rodrigues, C. Cusick S.K. (2011). Commercial Aviation Safety, McGraw-Hill. OH, US: Columbus. |
HAVACILIK GÜVENLİĞi DERS NOTLARI |
SHGM (SİVİL HAVACILIK GENEL MÜD.) MEVZUATI |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
2 | |||||
2 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
2 | |||||
3 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
2 | |||||
4 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
1 | |||||
5 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
1 | |||||
6 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
1 | |||||
7 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
1 | |||||
8 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
1 | |||||
9 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 | |||||
2 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 | |||||
3 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
4 | |||||
4 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
1 | |||||
5 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
1 | |||||
6 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
1 | |||||
7 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
8 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
9 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
10 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
0 | |||||
11 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
0 | |||||
12 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
3 | |||||
2 |
Manage operational activities related to the airline.
|
3 | |||||
3 |
Manage operational activities related to the airline.
|
3 | |||||
4 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
5 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
6 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
4 | |||||
2 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
4 | |||||
3 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
4 | |||||
4 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
4 | |||||
5 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
4 | |||||
6 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
4 | |||||
7 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
4 | |||||
8 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
4 | |||||
9 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
4 | |||||
10 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
2 | |||||
11 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
2 | |||||
12 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
2 | |||||
13 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
5 | |||||
14 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
5 | |||||
15 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
3 | |||||
2 |
Execute a study in his/her field independently.
|
3 | |||||
3 |
Execute a study in his/her field independently.
|
3 | |||||
4 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
3 | |||||
5 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
3 | |||||
6 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
3 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
4 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
1 | |||||
5 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
1 | |||||
6 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
4 | |||||
3 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
4 | |||||
4 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
5 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
6 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
7 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 | |||||
8 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 | |||||
9 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
4 | |||||
2 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
4 | |||||
3 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
Genel Toplam | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |