Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ECF362 | DIGITAL CURRENCY AND PAYMENT SYSTEM | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, paranın evrimini analiz ederek, öğrencilerin bugünün ve geleceğin ödeme sistemlerine ilişkin bakış açılarını geliştirmektir. |
İçerik: | Dersin içeriği, geleneksel para, elektronik ödeme sistemleri, dijital para birimi (Bitcoin ve alt paralar) ve blockchain teknolojileri gibi konuları içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Paranın standartlarını, temel özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlar. |
Geleneksel, elektronik ve dijital ödeme sistemlerini açıklar. |
Elektronik ve dijital ödeme sistemlerinin çalışma mekanizmalarını örneklerle açıklar. |
Dijital ödeme sistemlerinin teknolojik altyapısı olan blockchain teknolojisini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | PARA VE PARA STANDARTLARI: Parasız Bir Ekonomi (Takas Ekonomisi), Paranın Temel Özellikleri, Parasal Standartlar, Bimetalizm, Monometalizm, Gresham Yasası, Paranın İşlevleri. | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
2 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ÖDEME SİSTEMLERİ | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
3 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | ELEKTRONİK ÖDEME SİSTEMLERİ I: Elektronik Ödeme Sistemlerinin Amaçları ve İçerikleri; Elektronik Ödeme Sistemlerinin Gelişimi, Elektronik Ödeme Sistemlerinin Sahip Olması Gereken Koşullar, Bilgi Çağı ve İnternetin Elektronik Ödeme Sistemlerindeki Rolü, E-Ticaret ve Ödeme Sistemleri | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
4 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | ELEKTRONİK ÖDEME SİSTEMLERİ II: Elektronik Ödeme Sistemlerinin Sınıflandırılması, Elektronik Ödeme Sistemlerinin Ödeme Araçları, Kartlı Ödeme Sistemleri | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
5 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | ELEKTRONİK ÖDEME SİSTEMLERİ III: Kartlı Ödeme Sistemleri (devam) | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
6 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | ELEKTRONİK ÖDEME SİSTEMLERİ IV: Kartlı Ödeme Sistemleri (devam) | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
7 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | ELEKTRONİK ÖDEME SİSTEMLERİ V: İnternet Tabanlı Ödeme Sistemleri, Elektronik Ödeme Sistemlerinin Avantaj ve Dezavantajları | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | TÜRKİYE'DE ELEKTRONİK ÖDEME SİSTEMLERİNİN MEVCUT DURUMU | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
10 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | DİJİTAL PARA BİRİMİ SİSTEMLERİ VE BLOCKCHAIN TEKNOLOJİSİ I: Tarihsel Arka Plan, Blockchain Teknolojisi: Güvenlik Sistemi ve Uygulama Alanları | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
11 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | DİJİTAL PARA BİRİMİ SİSTEMLERİ VE BLOCKCHAIN TEKNOLOJİSİ II: Bağımsız Dijital Para Birimleri (Bitcoin ve Alt Paralar), Dijital Para Birimlerinin Alternatif Kullanım Alanları (Akıllı Sözleşmeler, ICO, Simgeler vb.) | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
12 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | DİJİTAL PARA BİRİMİ SİSTEMLERİ VE BLOCKCHAIN TEKNOLOJİSİ III: Dijital Para Birimlerinin Çalışma Mekanizması: Bitcoin Örneği | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
13 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | DİJİTAL PARA BİRİMİ SİSTEMLERİ VE BLOCKCHAIN TEKNOLOJİSİ IV: Dijital Para Birimlerinin Faydaları ve Riskleri | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
14 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | DÜNYADA DİJİTAL PARA BİRİMLERİNE BAKIŞ | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
15 | Kaynakları okuma, gözlem yapma, günlük hayattan örnekler | TÜRKİYE'DE DİJİTAL PARA BİRİMİ SİSTEMLERİNİN MEVCUT DURUMU | Anlatım, soru cevap yöntemi ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Salihoğlu, Esengül; Dijital Para ve Merkez Bankası Para Politikaları, 1. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2020. |
Vigna, Paul; Michael J. Casey; Kriptopara Çağı-Bitcoin ve Dijital Paranın Küresel Ekonomik Sisteme Meydan Okuması, 3. Baskı, Buzdağı Yayınevi, Ankara, 2020. |
Cox, James; Bitcoin and Digital Currencies: The New World of Money and Freedom, Laissez Faire Books, 2013. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, İdari ve Beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar. (define ) ( bloom 1 )
|
2 | |||||
2 |
İktisadi ortamı ve firmaların genel sürdürülebilirliğini değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomi ve Finansın ilke ve kavramlarını diğer disiplinlerle ilişkilendirir. (relate) (bloom 4)
|
2 | |||||
2 |
Ekonomi ve Finansla ilgili ilke, kavram, yöntem ve teorileri tanımlar. (define) ( bloom 1)
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili grafikleri ve tabloları yorumlar. (interpret) (bloom 2)
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomik sistemin olgu ve dinamiklerini kullanarak doğrudan veya dolaylı etkisi olan iktisat politikalarının teorik modellerini değerlendirir.(evaluate) ( (bloom 4)
|
1 | |||||
2 |
Ekonomik ve finansal raporları analiz eder. (analyz) ( (bloom 4)
|
2 | |||||
3 |
İktisadi ve finansal sorunların çözümünde Temel matematik, istatistik ve ekonometrik yöntem ve araçları kullanır.( use) (bloom 3)
|
2 | |||||
4 |
Ekonomi ve Finans alanına ilişkin kurumsal bilgileri kullanarak güncel ekonomik, siyasi ve sosyal olayların işleyişini yorumlar.
(interpret) (bloom 2)
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsani ve sosyal açıdan etik değerlere bağlı ekonomik ve finansal faaliyetler düzenler. (organize) (bloom 4)
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve Uluslararası ekonomik, politik, sosyal, finansal ve kalkınma sorunlarına eleştirel bakış açısı geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekonomi, siyasi ve sosyal gündemi takip ederek kendini geliştirir. (improve) (bloom 6)
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Makro ve Mikro Ekonomik ve değişkenlerin yapısı ve özelliklerinden yararlanarak güncel konu ve sorunları yorumlayarak analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
3 | |||||
2 |
Genel iktisadi sistemin ve kamu politikalarının etkililiğini ve bunların piyasalar ve temel iktisadi değişkenler üzerindeki etkilerini değerlendirir.(evaluate) (bloom 4)
|
1 | |||||
3 |
İlgili ekonomik değişkenler arasındaki neden ve sonuç ilişkilerini analiz eder. (analyze) (bloom4)
|
2 | |||||
4 |
Faiz ve döviz kurlarında beklenen eğilimleri ve portföy analizlerini genel finansal sistem çerçevesinde değerlendirir. (evaluate) (bloom 4)
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 1 | 2 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 5 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 130 |
Genel Toplam | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |