TR EN

FELSEFEYE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS118 FELSEFEYE GİRİŞ 2 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin; batı felsefesinin din, metafizik, epistemoloji ve ahlaka dair en önemli argümanlarını tanırlar ve mantıksal akıl yürütmeyle bu argümanları analiz etmesini, değerlendirmesini ve eleştirmesini sağlamaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; felsefenin temel akımlarından, felsefe tarihinin seçili isimlerinden ve bunların düşünce tarihine temel katkılarından bir seçki oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Felsefenin farklı tanımlarından haberdar olur. Felsefenin alanlarını, amacını ve işlevini kavrar.
Aristoteles’in «Nikomahkos’a Etik» adlı eserinde yer alan etikle ilgili görüşleri kavrar.
Aristoteles’te düşünce erdemleri ile karakter erdemleri arasındaki farkı kavrar.
Platon’un İdealar Kuramı’nı öğrenir.
Skolastik felsefede tümeller üzerine sürdürülmüş tartışmaları öğrenir ve bu konuda kendi görüşlerini geliştirir.
Augustinus ile Farabi’nin felsefî görüşlerini, karşılaştırarak öğrenir.
Descartes'ın kartezyen felsefesini öğrenir ve rasyonel düşünüş hakkında kendi görüşlerini geliştirir.
Rasyonalizm ile empirizm akımlarını karşılaştırarak öğrenir ve eleştirel bir gözle her iki görüşü de tartışır.
Kant'ta Aydınlanma düşüncesini tartışır ve bu konuda kendi görüşlerini geliştirir.
Kant'ın "Pratik Aklın Eleştirisi" adındaki kitabında yer alan görüşlerini öğrenir ve Kant'ın ahlâk anlayışını tartışır.
Nietzsche'de insanın dönüşümünü öğrenir ve insanın metamorfozu hakkında kendi görüşlerini geliştirir.
Heidegger'in varlık üzerine görüşlerini öğrenir ve "Nedir bu felsefe?" adındaki metin üzerinden Heidegger'in metafizik anlayışını tartışır.
'Mitos'tan 'Logos'a geçiş evresinde mitolojik bakış açısının terk edilerek yerine rasyonel ve felsefi düşünüşün geldiği dönem özelliklerini ve Presokratik düşünürlerin görüşlerini öğrenir.
Genel tekrar ve tartışmalar ışığında 14 haftalık konularla ilgili kendi görüşlerini geliştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Felsefenin tanımı, kapsamı ve işlevi Anlatma - tartışma
2 Okuma Aristoteles'in Etik Görüşü - I Anlatma - tartışma
3 Okuma Aristoteles'in Etik Görüşü - II Anlatma - tartışma
4 Okuma Platon'un Mağara Alegorisi Anlatma - tartışma
5 Okuma Tümeller Tartışması Anlatma - tartışma
6 Okuma Ortaçağ Batı ve İslâm Medeniyetlerinde Felsefe: Augustinus ve Farabi Anlatma - tartışma
7 - Descartes'ın Kartezyen Felsefesi & Ara Değerlendirme Anlatma - tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Rasyonalizm ve Empirizm Anlatma - tartışma
10 Okuma Kant'ta Aydınlanma Düşüncesi Anlatma - tartışma
11 Okuma Kant'ta "Pratik Aklın Eleştirisi" ve Ahlâk Anlatma - tartışma
12 Okuma Nietzsche'de İnsanın Dönüşümü Anlatma - tartışma
13 Okuma Heidegger: "Nedir Bu Felsefe?" Anlatma - tartışma
14 Okuma Mitostan Logosa Geçiş ve Presokratikler Anlatma - tartışma
15 - Genel değerlendirme Anlatma - tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Horner, C. & Westacott, E. (2018). Felsefe Aracılığıyla Düşünme. Ankara: Phoenix.
Warburton, N. (2019). Felsefeye Giriş. İstanbul: Alfa.
Gökberk, M. (2019). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Uygur, N. (2016). Felsefenin Çağrısı. İstanbul: YKY
Kranz, Walter. (2009). Antik Felsefe. (çev. Suad Y. Baydur). İstanbul: Sosyal Yayınları.
Platon. (2016). Sokrates’in Savunması. (çev. Ari Çokona). İstanbul: Yapı Kredi Kazım Taşkent Yayınları.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Aristoteles. (2007). Nikomakhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
Babür, Saffet ve Çotuksöken, Betül. (2007). Ortaçağda Metinlerle Felsefe. Ankara: Bilgesu Yayıncılık
Descartes, R. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Alfa Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan temel teorik, politik, ekonomik ve idari kuramları tanımlar.
3
2
Siyasi tarih, siyasi düşünceler, uluslararası ilişkileri anlamlandırmaya dönük düşünsel birikimin ve diplomasi tarihinin geçmişten bugüne izlediği yolu açıklar.
2
3
Evrensel hukuk normlarını ve insan haklarını, modern hukuk sisteminin ilkelerini, modern bürokratik ve idari yapıların adlarını sıralar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk devlet geleneğini, İslamiyet’in etkisini, siyasi düşünce birikimini ve tarihsel birikimini açıklar ve bu birikimi güncel yaklaşımlarla kıyaslar.
1
2
Politik ve diplomatik gelişmelerle siyasi veya diplomatik olgular/olaylar/fikirler/aktörler arasındaki ilişkilerin geçmişten günümüze olan kronolojik gelişimini değerlendirir.
1
3
Uluslararası ilişkileri belirleyen aktörlerin, örgütlerin ve kuruluşların yapısını ve işleyişini analiz eder.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Güncel teorik tartışmalar ışığında, ilgili kavramları güncel siyasi ve uluslararası gelişmelere uyarlar.
3
2
Türk siyasi geleneğini, Türk topluluklarıyla veya geçmişte Türk idaresi altında yönetilmiş coğrafyadaki gelişmeleri değerlendirir.
0
3
Farklı ülkelerin yönetim yapılarını, diplomatik geleneklerini karşılaştırırken alan bilgilerini kullanır.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Güncel siyasi gelişmeleri, uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri ve düzenlemeleri, tarihsel ve teorik birikim içinde formüle eder.
3
2
Modern siyasi rejimlerin işleyişini, siyasi ideolojileri kamusal ve bürokratik yapılar, düzenlemeler, gelişmeler ışığında analiz eder.
0
3
Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya, Kuzey Afrika ve Kafkasya’daki güncel politik gelişmeleri, hem Türk siyasi tarihi hem de uluslararası ilişkiler disiplini açısından inceler ve analiz eder.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
2
2
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası siyasal sistem içindeki politik ve idari gelişmeleri ve bu sistem içinde faaliyet yürüten bürokratik örgütleri takip eder.
0
2
Uluslararası problemleri ve ihtilafları, yönetim ve siyaset alanında yaşanan sorunları parçalarına ayır ve ayrıntılı bir şekilde inceler.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yaşanan güncel gelişmeleri takip eder (trace) ve alanın öncü isimlerle sürdürülebilir işbirliği yapar.
3
2
Başta Orta Doğu olmak üzere bölge ve dünyadaki siyasi gelişmelerle ilgili akademik kaynakları ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları inceler ve analiz eder.
1
3
Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikimiyle, güncel belli hedeflerin karşılanması ve belli sorunların çözülmesine dönük sürdürülebilir, örgütsel ve idari düzenlemeler önerir.
0
2
Teorik, ekonomik, politik ve yönetimsel bilgi birikimini, dünya siyasetinde ve özellikle Orta Doğu’yla bağlantılı coğrafya içinde yaşanan güncel gelişmeleri, çatışmaları ve anlaşmaları yorumlayan raporlar üretir.
0
3
Türk siyasal yaşamını ve dış ilişkilerini belirleyen yasaları, düzenlemeleri, anayasa ve idari hukuktaki önemli değişiklikler ışığında Türk politikasındaki güncel gelişmeleri yorumlayan görüşler sunar.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0