Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU220 | KARŞILAŞTIRILMALI SİYASET | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BAHRİ MERT DEMİR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, modern toplumla birlikte ortaya çıkan farklı siyasal sistemlerin ve bu sistemleri ortaya çıkaran tarihsel, politik, ekonomik koşullar ışığında günümüzün siyasi sistemleri arasında derinlikli karşılaştırmalar yapmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, siyasal rejimler ve devlet-hükümet türlerine dair sınıflandırmalar, benzerlik ve farklılıkların yanı sıra bu kavramlar çerçevesinde dünyanın önde gelen siyasal sistemlerinin karşılaştırılmasını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Siyaset biliminin temel kavramlarını siyasi sistemlerin karşılaştırmalı analizlerinde kullanır. |
Karşılaştırmalı siyaset yöntemlerini kullanarak farklı ülkelerin yönetim tarzlarındaki ortak yapıları özetler ve açıklar. |
Devlet ve toplum arasındaki ilişkileri farklı siyasi sistemleri dikkate alarak karşılaştırır. |
Parti sistemleri ile sivil toplum kuruluşlarının durumu açısından farklı siyasi sistemleri karşılaştırır. |
Farklı siyasi sistemlerde siyasi topluluk ve güçler dengesinin (yasama, yürütme, yargı) anayasal tanımlarını ve birbirlerine karşı konumlarını tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Karşılaştırmalı Siyasete giriş: Dersin amacı ve ders programı, ders boyunca sık kullanılacak kavramlarla ilgili özet bilgilendirme. | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili ders notu okuma | Demokratik Rejimler, Hükümet Sistemleri, Seçim Sistemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili ders notu okuma | Yöntem Olarak "Karşılaştırma" | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı: Magna Carta, Parlamentonun Ortaya Çıkışı, Parlamentonun Demokratikleşmesi, Siyasal Sistemin Anahtar Kurumları (Monarşi, Kabine, Partiler), Parti Sistemi, Sivil toplum Kurumları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Amerika Birleşik Devletleri: Siyasal Kültür, Siyasal Yapısı(Kongre ve Yürütmenin yapısı, işleyişi ve birbirleriyle olan ilişkileri) Parti Sistemi, Sivil Toplum Anlayışı ve Siyasal Sisteme Etkisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Fransa Cumhuriyeti: Siyasal Tarih( Mutlakiyetçi Dönem, Devrim Süreci, Numaralı Cumhuriyetler Dönemi), Anahtar Kurumlar(Yasama ve Yürütme), Parti Sistemi, Siyasal Parçalanmışlık ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Federal Almanya Cumhuriyeti: Siyasi Tarihi, Siyasi Kültürü ve Devlet Anlayışı, Yasama ve Yürütme Yapısı, İşleyişi ve Birbirleriyle Olan İlişkileri, Parti Sistemi ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Demokratik Rejimlerin Karşılaştırılması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili ders notu okuma | Otoriter ve Totaliter Rejimler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Rusya Federasyonu: Siyasal Tarih(Çarlık Rusyası, Bolşevik Devrimi ve SSCB Dönemi, SSCB’nin Dağılması ve Rusya Federasyonu’nun Kurulması), Siyasal Kültürü, Siyasal Yapısı(Merkezileşmiş Federal Sistem, Yasama ve Yürütme yapısı ve birbirleriyle olan ilişkileri), Parti Sistemi ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Çin Halk Cumhuriyeti: Siyasal Tarih(Bürokratik İmparatorluk, Modernleşme Dönemi Siyasal Gelişmeler, Halk Cumhuriyetinin Kuruluşu ve Mao Sonrası Dönem), Siyasal Kültür, Milliyetçilik, Maoizm ve Oluşan Çoğulculuk, Anahtar Kurumlar: Ulusal Halk Kongresi, Daimi Komite, Cumhurbaşkanı, Devlet Konseyi, Parti Sistemi: ÇKP ve Diğer Partilerin İşleyiş ve İlişkileri ve Sivil Toplum Kuruluşlarının Durumu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İran İslam Cumhuriyeti: Siyasal Tarih(Batının Nüfuzu, Pehlevi Dönemi, Devrim Süreci, Devrim ve Devrim Sonrası Gelişmeler) Siyasal Kültürü ve İran Milliyetçiliği ve Siyasi Bir İdeoloji Olarak İslam, Velayet-I Fakih Teorisi, Dini Rehber, Dini Rehber’e Bağlı Meclisler, Yasama ve Yürütme Organları, İşleyişleri ve Birbirleriyle Olan İlişkileri, Siyasal örgütlenme ve Partilerin Durumu, Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İsrail Devleti: İsrailoğullarının Tarihsel Geçmişi, Siyasal Siyonizmin Doğuşu ve İsrail Devleti’nin Kuruluşu, Siyasal Yapı ve İşleyişi(Yasama ve Yürütme Yapısı ve Birbirleriyle olan İlişkileri), Siyasal Parti Sistemi ve Sivil Toplum Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Otoriter Rejimlerin Karşılaştırılması ve Genel Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Roskin, M. G. (2016), Çağdaş Devlet Sistemleri, Adres Yayınları. |
Aykaç, B. (2015), Çağdaş Siyasal Sistemler, Alter Yayıncılık. |
Powell, G. B. , Dalton, R.J. ve Strøm, K. (2011), Comparative Politics Today: A World View, Longman. |
Ataöv, T. (2014), Federasyon Başkanlık Yarı-Başkanlık, Destek Yayınları. |
Yazıcı, S. (2016), Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
Hauss, C. (2012), Comparative Politics: Domestic Responses to Global Challenges, Wadsworth. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan temel teorik, politik, ekonomik ve idari kuramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Siyasi tarih, siyasi düşünceler, uluslararası ilişkileri anlamlandırmaya dönük düşünsel birikimin ve diplomasi tarihinin geçmişten bugüne izlediği yolu açıklar.
|
2 | |||||
3 |
Evrensel hukuk normlarını ve insan haklarını, modern hukuk sisteminin ilkelerini, modern bürokratik ve idari yapıların adlarını sıralar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk devlet geleneğini, İslamiyet’in etkisini, siyasi düşünce birikimini ve tarihsel birikimini açıklar ve bu birikimi güncel yaklaşımlarla kıyaslar.
|
2 | |||||
2 |
Politik ve diplomatik gelişmelerle siyasi veya diplomatik olgular/olaylar/fikirler/aktörler arasındaki ilişkilerin geçmişten günümüze olan kronolojik gelişimini değerlendirir.
|
3 | |||||
3 |
Uluslararası ilişkileri belirleyen aktörlerin, örgütlerin ve kuruluşların yapısını ve işleyişini analiz eder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel teorik tartışmalar ışığında, ilgili kavramları güncel siyasi ve uluslararası gelişmelere uyarlar.
|
4 | |||||
2 |
Türk siyasi geleneğini, Türk topluluklarıyla veya geçmişte Türk idaresi altında yönetilmiş coğrafyadaki gelişmeleri değerlendirir.
|
3 | |||||
3 |
Farklı ülkelerin yönetim yapılarını, diplomatik geleneklerini karşılaştırırken alan bilgilerini kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel siyasi gelişmeleri, uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri ve düzenlemeleri, tarihsel ve teorik birikim içinde formüle eder.
|
3 | |||||
2 |
Modern siyasi rejimlerin işleyişini, siyasi ideolojileri kamusal ve bürokratik yapılar, düzenlemeler, gelişmeler ışığında analiz eder.
|
5 | |||||
3 |
Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya, Kuzey Afrika ve Kafkasya’daki güncel politik gelişmeleri, hem Türk siyasi tarihi hem de uluslararası ilişkiler disiplini açısından inceler ve analiz eder.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası siyasal sistem içindeki politik ve idari gelişmeleri ve bu sistem içinde faaliyet yürüten bürokratik örgütleri takip eder.
|
2 | |||||
2 |
Uluslararası problemleri ve ihtilafları, yönetim ve siyaset alanında yaşanan sorunları parçalarına ayır ve ayrıntılı bir şekilde inceler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yaşanan güncel gelişmeleri takip eder (trace) ve alanın öncü isimlerle sürdürülebilir işbirliği yapar.
|
2 | |||||
2 |
Başta Orta Doğu olmak üzere bölge ve dünyadaki siyasi gelişmelerle ilgili akademik kaynakları ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları inceler ve analiz eder.
|
0 | |||||
3 |
Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikimiyle, güncel belli hedeflerin karşılanması ve belli sorunların çözülmesine dönük sürdürülebilir, örgütsel ve idari düzenlemeler önerir.
|
3 | |||||
2 |
Teorik, ekonomik, politik ve yönetimsel bilgi birikimini, dünya siyasetinde ve özellikle Orta Doğu’yla bağlantılı coğrafya içinde yaşanan güncel gelişmeleri, çatışmaları ve anlaşmaları yorumlayan raporlar üretir.
|
3 | |||||
3 |
Türk siyasal yaşamını ve dış ilişkilerini belirleyen yasaları, düzenlemeleri, anayasa ve idari hukuktaki önemli değişiklikler ışığında Türk politikasındaki güncel gelişmeleri yorumlayan görüşler sunar.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |