Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU355 | BÖLGESEL İŞBİRLİĞİ VE ULUSLARARASI ÖRGÜTLER | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere uluslararası sistemin aktörleri olan küresel ve bölgesel uluslararası örgütlerin yapısını, işleyişini ve görevlerini öğretmek ve öğrencilere uluslararası örgütlerin uluslararası sistemdeki rollerini eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, uluslararası örgütlerin doğuşu, küreselleşme kavramı, uluslararası örgütlerin ortaya çıkışını etkileyen faktörler, uluslararası ilişkiler teorilerinin örgütleri ele alışı, Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletlerin kuruluşu, uluslararası sorunların çözümünde bu örgütlerin rolü, bölgesel nitelikli uluslararası örgütler ve hükümet-dışı uluslararası örgütler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uluslararası örgütlerin çalışma prensiplerini, amaçlarını ve faaliyetlerini açıklar |
Uluslararası örgütlerin ortaya çıkışını uluslararası ilişkiler teorileriyle ilişkilendirir |
Politik, ekonomik ve toplumsal gelişmeler sonucu uluslararası örgütlerde yaşanan değişimleri yorumlar |
Farklı bölgesel örgütleri yapıları, işlevleri ve faaliyetleri çerçevesinde karşılaştırır |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.19-30 | Uluslararası örgütlerin doğuşu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Şaban Çalış, “Uluslararası Örgütler: Tanımların, Yaklaşımların ve Tarihin Alacakaranlığı”, Uluslararası Örgütler, Şaban Çalış (ed.), Konya, Çizgi Kitabevi, 2006. | Teoriler ışığında uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili makale okuma: Nilüfer Erol, "Küreselleşme Sürecinde Örgütleri Yeniden Düşünmek", Akademik Bakış, Cilt 4, No. 7, 2010, ss.79-89 | Küreselleşme ve uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.31-80 | Uluslararası örgütlerin tarihsel süreci | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.83-108 | I. Dünya Savaşı ve Milletler Cemiyeti'nin kuruluşu | Anlatım, grup çalışması ve tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili makale okuma: Melda Sur, "Birleşmiş Milletler Örgütünün Gelişimi ve Geleceği", Journal of Yaşar University, Cilt 8, Özel Sayı, 2013, ss.2535-2550 | Birleşmiş Milletler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007,ss.152-194 | BM ile ilişkilendirilmiş örgüt ve uzmanlık kuruluşları I | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.152-194 | BM ile ilişkilendirilmiş örgüt ve uzmanlık kuruluşları II | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.194-235 | Uluslararası sorunların çözümünde Birleşmiş Milletler | Anlatım, soru-cevap, grup çalışması yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Uğur Özköker, Uluslararası Siyasi, Askeri ve Ekonomik Örgütler, İstanbul, Der Yayınları, 2011, ss.325-348 | Bölgesel askeri örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.348-397 | Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler I | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.398-449 | Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler II | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Mehmet Hasgüler ve Mehmet Uludağ, Uluslararası Örgütler, İstanbul, Alfa Yayıncılık, 2007, ss.459-506 | Hükümet-dışı uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Hasgüler M. ve Uludağ M. (2007). Uluslararası Örgütler. 6. Baskı. İstanbul: Alfa Yayıncılık. |
Çağıran, M. E. (2013). Uluslararası Örgütler. 1. Baskı. Ankara: Turhan Kitabevi. |
Ateş, D. (2017). Uluslararası Örgütler: Devletlerin Örgütlenme Mantığı. 1. Baskı. İstanbul: Dora Yayıncılık. |
Erol, N.(2010). Küreselleşme Sürecinde Örgütleri Yeniden Düşünmek. Akademik Bakış. 4(7), 79-89. |
Sur, M. (2013). Birleşmiş Milletler Örgütünün Gelişimi ve Geleceği. Journal of Yaşar University. 8 (Özel Sayı), 2535-2550. |
Özköker, U.(2011). Uluslararası Siyasi, Askeri ve Ekonomik Örgütler. İstanbul: Der Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic theoretical, political, economic and administrative theories used in the field of Political Science and International Relations.
|
3 | |||||
2 |
Explain the political history, political ideas, intellectual accumulation of understanding international relations and the way that the history of diplomacy has passed from past to present.
|
3 | |||||
3 |
List the norms of universal law and human rights, the principles of the modern legal system, the names of modern bureaucratic and administrative structures.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the Turkish state tradition, the influence of Islam, the accumulation of political thought and its historical background, and compare this accumulation with the current approaches.
|
2 | |||||
2 |
Evaluate the chronological development of relations between political and diplomatic developments and political / diplomatic facts / events / ideas / actors from past to present.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the structure and functioning of actors, organizations and organizations that determine international relations.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the light of current theoretical debates, apply relevant concepts to current political and international developments.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the Turkish political tradition, developments with the Turkic community.
|
2 | |||||
3 |
Use information on the field when comparing the administrative structures of different countries and their diplomatic traditions.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulate the current political developments, developments and arrangements in international relations in the historical and theoretical accumulation.
|
3 | |||||
2 |
Analyze the functioning of modern political regimes in the light of political and public bureaucratic structures, regulations and developments.
|
2 | |||||
3 |
Examine and analyze current political developments in the Balkans, the Middle East, Central Asia, North Africa and the Caucasus in terms of both Turkish political history and international relations discipline.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
4 | |||||
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the political and administrative developments in the international political system and the bureaucratic organizations operating in this system.
|
3 | |||||
2 |
Examine the international problems and conflicts, and the problems in the field of administration and politics in detail.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the current developments in the field of Political Science and International Relations and collaborate with leading names in the field.
|
3 | |||||
2 |
Examine and analyze academic resources and the written and oral studies on the political developments in the region and the world, especially in the Middle East.
|
3 | |||||
3 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With the current historical and theoretical knowledge of the field, suggest sustainable, organizational and administrative arrangements aimed at meeting specific goals and solving certain problems.
|
3 | |||||
2 |
Using the theoretical, economic, political and managerial knowledge, and produce reports on current developments, conflicts and agreements in geography related to world politics and especially in the Middle East.
|
2 | |||||
3 |
Construct arguments on the current developments in Turkish politics in the light of the laws, regulations, and the important changes in the constitution and administrative law that determine Turkish political life and foreign relations.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 8 | 104 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 203 |
Genel Toplam | 203 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |